KudoZ home » English to Dutch » Economics

the mid-wife of

Dutch translation: ... die aan de wieg stond van de welvaart in West-Europa ...


20:32 Oct 24, 2007
English to Dutch translations [Non-PRO]
Economics
English term or phrase: the mid-wife of
De zin is:
the mid-wife of Western European prosperity

Hoe vertaal je 'mid-wife' in deze context?
lientje
Dutch translation:... die aan de wieg stond van de welvaart in West-Europa ...
Explanation:
als je het een beetje anders omschrijft, heb je een mooi lopende zin en tegelijk de metafoor gehandhaafd - dat is immers wat een mid-wife (ook) doet: aan de wieg staan ;-)
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor deze vertaling gekozen en die was wel geslaagd.
Bedankt dus!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3... die aan de wieg stond van de welvaart in West-Europa ...
Ron Willems
4Bakermat
Desiree Tonino
2de vroedvrouw van de West-Europese beschaving
Roel Verschueren


Discussion entries: 2





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Bakermat


Explanation:
Lijkt me hier wel op zijn plaats.

Desiree Tonino
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ron Willems: klinkt inderdaad heel mooi, mits het om een land/regio/locatie gaat...
12 mins
  -> inderdaad, met de gehele context is dit niet de juiste oplossing

22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
... die aan de wieg stond van de welvaart in West-Europa ...


Explanation:
als je het een beetje anders omschrijft, heb je een mooi lopende zin en tegelijk de metafoor gehandhaafd - dat is immers wat een mid-wife (ook) doet: aan de wieg staan ;-)

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 124
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor deze vertaling gekozen en die was wel geslaagd.
Bedankt dus!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Roel Verschueren: Ron de "omdraaier". ;-) Een mid-wife doet gelukkig veel meer dan aan de wieg staan. We zouden ze anders niet zo zeer nodig hebben (heb zelf 4 kinderen, dus kan erover meepraten!!!)
23 mins

agree  Hester Eymers: Mooie oplossing!
10 hrs
  -> dank je Hester

agree  vixen: In deze context moet je de functie van vroedvrouw inderdaad niet al te letterlijk nemen.
11 hrs
  -> merci Vixen

agree  Jan Willem van Dormolen
11 hrs
  -> merci Jan Willem

9 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
de vroedvrouw van de West-Europese beschaving


Explanation:
Desirée heeft me wat doen twijfelen en gecorrigeerd

--------------------------------------------------
Note added at 47 min (2007-10-24 21:20:02 GMT)
--------------------------------------------------

Welvaart is inderdaad het juiste woord. Dank je Ron

Roel Verschueren
Austria
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Ron Willems: zou best kunnen, mits het om een persoon gaat... (en dan van de welvaart, niet zozeer van de beschaving?)
8 mins

neutral  Hester Eymers: Voor figuurlijk gebruik van de term 'mid-wife' vind ik dit echt te letterlijk vertaald.
11 hrs