KudoZ home » English to Dutch » Education / Pedagogy

GED

Dutch translation: VAVO (=Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:GED (General Education Diploma)
Dutch translation:VAVO (=Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs)
Entered by: Anke Schwarz

21:48 Mar 28, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Education / Pedagogy / education
English term or phrase: GED
In de VS. ´Staatsexamen´of ´colloquium doctum´dekt m.i. de lading niet. Het wordt in deze tekst ook aangeduid als minder dan een ´high school diploma´. Wie weet raad?
Anke Schwarz
Netherlands
VAVO (=Algemeen Vormende Opleidingen)
Explanation:
Ik denk dat dit ongeveer overeenkomt, anders GED onvertaald laten met tussen haakjes de uitleg.

Algemeen Vormende Opleidingen (Vavo)
Het Vavo biedt versnelde, algemeen vormende opleidingen aan voor volwassenen op Mavo-, Havo- en Vwo niveau. Ook kun je er schakelcursussen volgen voor diverse vakken die toelating geven tot Havo of MBO:

Mavo met een keuze uit 12 vakken
Havo met een keuze uit 14 vakken
Schakels naar Havo of MBO met een keuze uit 6 vakken
Vwo met een keuze uit 14 vakken.
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Elisabeths uitleg was heel nuttig. Ik denk dat VAVO (Voorgezet Algemeen Volwassenenonderwijs) inderdaad het meest in de richting komt. Maar daar het hier om ondertitels gaat en ik betwijfel of VAVO voldoende bekend is (als je GED al mag vertalen met een NL term), kies ik voor ´basisexamen/-diploma´. Ik denk dat dit de lading enigszins dekt. Bedankt voor jullie hulp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2VAVO (=Algemeen Vormende Opleidingen)
Jacqueline van der Spek
4 +1hieronderElisabeth Toda-v.Galen
4General Equivalency Diploma; havodiploma of gelijkwaardig
Henk Peelen


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
hieronder


Explanation:
Dit is wat GED is

General Educational Development
Originally, it was meant to allow veterans to quickly get a credential that would be equivalent to a high school diploma so that they could go on to college. Later, it was available to all adults.

The GED Test measures how well someone has mastered the skills and general knowledge that are acquired in a four-year high school education. The test does not expect someone to remember numerous details, definitions, or facts. You are expected to demonstrate the ability to think about a variety of issues. You are tested on knowledge and skills you have acquired from life experiences, radio, television, books, newspapers, consumer products, and advertising. Therefore, one should not be at a disadvantage if he/she has been out of school for a period of time.

You must have a minimum of a 9th grade reading level. This means that you have the ability to read and understand newspapers, forms, and letters. You must also have the ability to add, subtract, multiply, and divide by hand. Developing strong reading and thinking skills are the keys to succeeding on these tests. Regular study is also needed to earn your GED.
http://www.gedonline.org/

maar wat is de vraag ? En evt nederlandse naam voor zoiets ?


--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-29 10:54:10 (GMT)
--------------------------------------------------

gevonden op http://florida-family.net/SAC/files/Education Acronyms.PDF

GED : General Education Development exam; high school equivalency test. GED diploma, high school graduation requirements.

Op deze site vind je een heleboel afkortingen van het amerikaanse onderwijs

Elisabeth Toda-v.Galen
France
Native speaker of: Native in FrenchFrench

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
4 hrs
  -> merci

neutral  Henk Peelen: volgens mij bedoelt men hier het General Equivalency Diploma
12 hrs
  -> Anke zegt : "minder dan een high school diploma" wat wil je dan "equivaleren" ?? maar goed, iedereen heeft recht op zijn opinie :-)

52 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
VAVO (=Algemeen Vormende Opleidingen)


Explanation:
Ik denk dat dit ongeveer overeenkomt, anders GED onvertaald laten met tussen haakjes de uitleg.

Algemeen Vormende Opleidingen (Vavo)
Het Vavo biedt versnelde, algemeen vormende opleidingen aan voor volwassenen op Mavo-, Havo- en Vwo niveau. Ook kun je er schakelcursussen volgen voor diverse vakken die toelating geven tot Havo of MBO:

Mavo met een keuze uit 12 vakken
Havo met een keuze uit 14 vakken
Schakels naar Havo of MBO met een keuze uit 6 vakken
Vwo met een keuze uit 14 vakken.



    Reference: http://www.zoomvliet.nl/pagesopleiding/educatie/mainoplBS.as...
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Elisabeths uitleg was heel nuttig. Ik denk dat VAVO (Voorgezet Algemeen Volwassenenonderwijs) inderdaad het meest in de richting komt. Maar daar het hier om ondertitels gaat en ik betwijfel of VAVO voldoende bekend is (als je GED al mag vertalen met een NL term), kies ik voor ´basisexamen/-diploma´. Ik denk dat dit de lading enigszins dekt. Bedankt voor jullie hulp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof
3 hrs
  -> thank you, Tina

agree  Marc Kuypers: Ik denk ook beter onvertaald laten met een klein wwordje uitleg, omdat het zo specifiek Amerikaans is
8 hrs
  -> dank je wel, Marc

neutral  Henk Peelen: volgens mij bedoelt men hier het General Equivalency Diploma
11 hrs
  -> heb je doorgeklikt op je eigen link? dan vind je studiehulpmiddelen voor General Educational Development op Amazone.com, dus?

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
General Equivalency Diploma; havodiploma of gelijkwaardig


Explanation:
is denk ik wat je bedoelt
zie internetreferentie 1 (of wat dacht je van "Good Enough Diploma")


Volgens mij diploma's die ongeveer op highschool niveau liggen, bijvoorbeeld MBO-diploma's en andere diploma's/bevoegdheden/graden/licentiaten en dergelijke

zie ook internetreferentie 2:
Eligibility

All permanent, full-time employees who do not have a high school diploma or GED are eligible to participate in the classes.







    Reference: http://www.acronymfinder.com/af-query.asp?String=exact&Acron...
    Reference: http://www.uncg.edu/hrs/policy/section5/ged.htm
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Elisabeth Toda-v.Galen: kwestie van opinie .... hoe kun je dat zo zeker weten,tenzij jij hier ten lijve mee te maken hebt gehad.....
5 hrs
  -> Geen lijfelijke ervaring, maar vanwege "minder dan highschool" dacht ik aan "havo" in het Nederlands

neutral  Jacqueline van der Spek: als je doorklikt op je eerste link kom je op Amazone die studiemateriaal aanbiedt voor General Educational Development
5 hrs
  ->  Ik heb die ..development ook wel gezien, maar meen uit de opmerking van Anke (citaat: Het wordt in deze tekst ook aangeduid als minder dan een ´high school diploma´ te moeten afleiden dat het meer om het diploma gaat dan om de rest.