KudoZ home » English to Dutch » Education / Pedagogy

Patacake

Dutch translation: klap eens in je handjes, klapliedje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Patacake
Dutch translation:klap eens in je handjes, klapliedje
Entered by: Els Immegeers

09:00 Apr 6, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Education / Pedagogy / Children's Game
English term or phrase: Patacake
variant of pat-a-cake, patty-cake

= a game in which two participants (as mother and child) clap their hands together to the rhythm of an accompanying nursery rhyme

weet iemand hoe dit in het Nederlands genoemd wordt?
Els Immegeers
Belgium
"klap eens in je handjes"
Explanation:
niet alleen op de maat van het bekende kinderliedje, maar ook een term voor andere "klap" spelletjes.

HTH,

Jacqueline
Selected response from:

Jacqueline van der Spek
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6"klap eens in je handjes"
Jacqueline van der Spek
4 +4klapliedje
vixen
2 +1Handjeklap
Chantal Henno


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
Handjeklap


Explanation:
kan dit het niet zijn?
Zo maar voor de vuist weg, hoor
groetjes

Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Edward Vreeburg: staat wel zo in van Dale...maar "klap eens in je handjes" lijkt me beter
1 hr

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +4
patacake
klapliedje


Explanation:
Ik geloof niet dat wij daar in het Nederlands een vaste term voor hebben. Ik zou het denk ik omschrijven als een klapliedje of klapversje. Zie onderstaande referentie.

Dit een klapliedje d.w.z dat we dit liedje zongen
waarbij we met tweeen tegenover elkaar stonden
en kruislings op elkaars handen klapten
met telkens een tussenklap.
http://www.hiddinga.speedlinq.nl/kids/liedjes/schiet.htm


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
4 mins

agree  Jan Willem van Dormolen: jawel, we hebben een vaste term, en dat is deze.
40 mins

agree  Katleen Burm: In een meer algemene context.
2 hrs

agree  Iris70
4 hrs

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
"klap eens in je handjes"


Explanation:
niet alleen op de maat van het bekende kinderliedje, maar ook een term voor andere "klap" spelletjes.

HTH,

Jacqueline


    Reference: http://www.ckc-zoetermeer.nl/html/cursussen/kinderkunsthuis/...
Jacqueline van der Spek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Edward Vreeburg: lijkt me de beste, tenzij het in een technische context is en er een meer algeme term gebruikt moet worden...
1 hr

agree  Huijer
1 hr

agree  Katleen Burm: Akkoord met Ed. Lijkt me ook de beste. In een meer algemene context zou ik voor 'klapliedje' kiezen.
2 hrs

agree  Tina Vonhof: komt er het dichtste bij.
5 hrs
  -> dank jullie wel, allemaal

agree  Sally van der Graaff: Van mijn schoonmoeder hebben we dit geleerd.
10 hrs
  -> dank je wel, Sally

agree  AllisonK: herinneringen van mijn kinderen hun babytijd! ;)
5 days