KudoZ home » English to Dutch » Electronics / Elect Eng

bare lead

Dutch translation: niet-geïsoleerde geleider


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bare lead
Dutch translation:niet-geïsoleerde geleider
Entered by: Rik Schraag

10:22 Oct 30, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / kabel
English term or phrase: bare lead
Een verbindingskabel is voorzien van een kleurgecode bare lead...
Rik Schraag
Netherlands
niet-geïsoleerde geleider
Explanation:
Misschien wordt inderdaad een gestript uiteinde bedoeld (zoals Ron voorstelt), maar het zou ook kunnen gaan om een "kaal" verbindingselement dat aan de kabel is bevestigd. Met een letterlijke vertaling zoals 'niet-geïsoleerde geleider' pak je beide mogelijkheden.

Kluwer Elektrotechniek geeft overigens voor 'bare' de term 'afïsoleren', waarmee het aanbrengen van bijvoorbeeld een isolerend kapje wordt bedoeld. Ik denk niet dat dit hier van toepassing is.
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Prachtig, dankjewel Jack!

Rik
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2niet-geïsoleerde geleiderJack den Haan
3 +1gestript uiteinde / uiteinde zonder isolatiemateriaal
Ron Willems
4twee-aderige voedingskabel
Charline Helsmoortel


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
twee-aderige voedingskabel


Explanation:
http://www.physics.lsa.umich.edu/demolab/exp/spkrconstr.htm
Als je de foto vergelijkt op deze site met deze op http://trim.be/buyonline/index.php?cPath=343570_343571 kan je grote gelijkenissen zien tussen de 2 kabels.


    Reference: http://trim.be/buyonline/index.php?cPath=343570_343571
    Reference: http://www.physics.lsa.umich.edu/demolab/exp/spkrconstr.htm
Charline Helsmoortel
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jack den Haan: Nee sorry, dit klopt niet. In de tweede referentie wordt slechts een kabel zonder plug bedoeld. Daarbij komen natuurlijk de gestripte uiteinden van de aders bloot te liggen.
45 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gestript uiteinde / uiteinde zonder isolatiemateriaal


Explanation:
misschien is er een standaardterm voor, maar die ken ik niet

(i.p.v. "kleurgecode" zou ik liever "... met kleurcode(ring)" gebruiken ;-)

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 196

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Zou kunnen, maar zie ... ;-)
37 mins
  -> dank je, wederom. ik ken die andere interpretatie niet, maar dat zegt weinig - het is meer jouw specialiteit

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
niet-geïsoleerde geleider


Explanation:
Misschien wordt inderdaad een gestript uiteinde bedoeld (zoals Ron voorstelt), maar het zou ook kunnen gaan om een "kaal" verbindingselement dat aan de kabel is bevestigd. Met een letterlijke vertaling zoals 'niet-geïsoleerde geleider' pak je beide mogelijkheden.

Kluwer Elektrotechniek geeft overigens voor 'bare' de term 'afïsoleren', waarmee het aanbrengen van bijvoorbeeld een isolerend kapje wordt bedoeld. Ik denk niet dat dit hier van toepassing is.

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 522
Grading comment
Prachtig, dankjewel Jack!

Rik

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: mooie, veilige oplossing voor als de context geen eenduidig antwoord geeft
14 mins
  -> Bedankt Ron.

agree  leo van bragt
4 hrs
  -> Bedankt Leo.