KudoZ home » English to Dutch » Electronics / Elect Eng

Clear dry ink

Dutch translation: transparante toner


14:29 Aug 28, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: Clear dry ink
Deze term kom ik tegen in de algemene voorwaarden van een printer.

Alvast bedankt.
Mario Hendriks
Dutch translation:transparante toner
Explanation:
Vergelijk deze referenties bijv.:

"The dry inks used in the NEXPRESS 2100 press have been certified to be fully compliant with all EU health and safety regulations for use in food packaging. The certifications for cyan, magenta, yellow and black dry inks, as well as the new **clear dry ink *** used to add a protective layer or a high-gloss finish, were issued last month by ISEGA (Forschungs und Untersuchungs-Gesellschaft mbH Aschaffenburg) - an independent testing institute based in Germany." (ref. 1 onderaan)

"NexPress-toners gecertificeerd voor voedselverpakkingen
NexPress Solutions heeft een Europese certificering verworven die toestaat dat zijn toners worden gebruikt voor het drukken van voedselverpakkingen. De certificering heeft betrekking op zowel de CMYK-toners, als op de nieuwe ** transparante toner ** die bestemd is om drukwerk een extra bescherm- en glanslaag te geven. Ze werd vorige maand toegekend door ISEGA (een in Duitsland gevestigd onafhankelijk testbureau), nadat tests hadden aangetoond dat digitaal gedrukte verpakkingen die met de toners in kwestie waren geproduceerd, de olfactorische eigenschappen van de verpakte voedingswaren niet beïnvloeden." (ref. 2 onderaan)

Zie ook: http://kurl.nl?3927
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1transparante toner
Antoinette Verburg
4Verwijder opgedroogde inkt
Jan Willem van Dormolen
Summary of reference entries provided
Jack den Haan

  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
clear dry ink
Verwijder opgedroogde inkt


Explanation:
Beetje vreemd in deze context.
Andere interpretatie:
Helder opdrogende inkt


Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 72
Notes to answerer
Asker: Bedankt.


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
clear dry ink
transparante toner


Explanation:
Vergelijk deze referenties bijv.:

"The dry inks used in the NEXPRESS 2100 press have been certified to be fully compliant with all EU health and safety regulations for use in food packaging. The certifications for cyan, magenta, yellow and black dry inks, as well as the new **clear dry ink *** used to add a protective layer or a high-gloss finish, were issued last month by ISEGA (Forschungs und Untersuchungs-Gesellschaft mbH Aschaffenburg) - an independent testing institute based in Germany." (ref. 1 onderaan)

"NexPress-toners gecertificeerd voor voedselverpakkingen
NexPress Solutions heeft een Europese certificering verworven die toestaat dat zijn toners worden gebruikt voor het drukken van voedselverpakkingen. De certificering heeft betrekking op zowel de CMYK-toners, als op de nieuwe ** transparante toner ** die bestemd is om drukwerk een extra bescherm- en glanslaag te geven. Ze werd vorige maand toegekend door ISEGA (een in Duitsland gevestigd onafhankelijk testbureau), nadat tests hadden aangetoond dat digitaal gedrukte verpakkingen die met de toners in kwestie waren geproduceerd, de olfactorische eigenschappen van de verpakte voedingswaren niet beïnvloeden." (ref. 2 onderaan)

Zie ook: http://kurl.nl?3927


    Reference: http://www.packagingessentials.com/grnews.asp?id=2005-04-20-...
    Reference: http://www.roulartaprofessional.be/grafischnieuws/gnexpress/...
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 31
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Bedankt Antoinette voor je links. Ook ik moet zeggen dat ik bij inkt een andere voorstelling heb dan bij toner.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Hoewel... toner is wel wat anders dan inkt. Ik denk dat ik het op transparante inkt zou houden, hoewel ik niet zeker weet of dit kunstje ook voor inkt opgaat.// Ja dus, zo blijkt uit je 1e ref.! Ben benieuwd of iemand nog met transp. inkt komt aanzetten..
31 mins
  -> In 'transparante inkt' zie ik niet terug dat het om een poedervorm gaat, Jack, maar you're the expert... :-) 'Transp. droge inkt' dan maar gewoon? Zie http://www.xplor.nl/2005/partner_nexpress.htm (maar ook daar als alternatief 'doorzichtige toner'....)




Reference comments


19 hrs
Reference

Reference information:
N.a.v. opmerking van Antoinette: Ja, die toevoeging 'dry' suggereert een inderdaad poedervorm. Anderzijds is inkt (traditioneel altijd een vloeistof) heel wat anders dan toner (voor zover ik weet altijd een poeder). Ik heb ondertussen op het Internet wat verder gekeken dan mijn neus lang is, en het blijkt dat er tegenwoordig heel wat gebruik wordt gemaakt van 'dry ink', ook wel 'solid ink' genoemd. Je komt zelfs de term 'dry ink toner' tegen. Kortom, droge inkt is helemaal niet zo gek als het in eerste instantie misschien lijkt. Ik zou de vraagterm bij nader inzien vertalen als 'transparante droge inkt'.

PS: En nu dus maar wachten op iemand die langskomt en hiervan doodleuk een "eigen" entry maakt. Zoals in http://www.proz.com/kudoz/2778475?login=y bijvoorbeeld.

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 522
Note to reference poster
Asker: Bedankt voor je informatie en link. Zeer vervelend wat je is overkomen daar. Het overkomt mij wel eens dat ik een antwoord invul op een andere tabpagina van mijn browser zonder de oorspronkelijke pagina te refreshen waardoor er dus twee keer hetzelfde antwoord staat als iemand net iets vlugger geweest is. Ik haal het dan meestal weg.