KudoZ home » English to Dutch » Electronics / Elect Eng

three-wavelength lamp

Dutch translation: volspectrumlamp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:three-wavelength lamp
Dutch translation:volspectrumlamp
Entered by: Ron Peek

16:54 Mar 25, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / TV user's manual
English term or phrase: three-wavelength lamp
Context TV user's manual:

'Check if any three-wavelength lamp, special fluorescent or neon sign is turned on near the LCD TV.'

Any suggestions would be appreciated.

Ron
Ron Peek
United Kingdom
volspectrumlamp
Explanation:
Dit zijn lampen waarin alle drie de golflengten (blauw, rood en groen) in een bepaalde belans worden gebruikt. Je hebt dan een betrekkelijk natuurlijke kleurweergave. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld halogeenlampen of goedkope tlbuizen die een wat 'kaal' licht geven.
Selected response from:

xxxwinterjasmij
Grading comment
Iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden/bevestigingen.

Volspectrumlamp lijkt me hier de beste oplossing.

Mvgr,

Ron
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2volspectrumlampxxxwinterjasmij
4tl-lamp
vixen
1 +2Halogeenlicht
Edward Vreeburg


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
Halogeenlicht


Explanation:
Ik denk dat ze hier halogeenlicht bedoelen, maar ik ben niet zo technisch ingesteld dat ik weet hoe dat is opgebouwd.



Edward Vreeburg
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bianca Adriaensen: http://www.photonic-research.freeserve.co.uk/lights.html . Dit soort lampen wordt in tl-vorm gebruikt in zeewateraquaria, waardoor bijvoorbeeld lederkoralen beter groeien.
1 hr

agree  Saskia Steur
1 hr

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
volspectrumlamp


Explanation:
Dit zijn lampen waarin alle drie de golflengten (blauw, rood en groen) in een bepaalde belans worden gebruikt. Je hebt dan een betrekkelijk natuurlijke kleurweergave. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld halogeenlampen of goedkope tlbuizen die een wat 'kaal' licht geven.

xxxwinterjasmij
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Iedereen hartelijk bedankt voor de antwoorden/bevestigingen.

Volspectrumlamp lijkt me hier de beste oplossing.

Mvgr,

Ron

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  George Vardanyan
7 mins

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tl-lamp


Explanation:
Although strictly speaking, a three-wavelength lamp is a 'driebandenlamp' in Dutch (very few hits on Google, though, for both the English and the Dutch term), I think what is meant here is simple a 'tl-lamp'. A 'driebandenlamp' is a special type of 'tl-lamp'.

algen zijn ook planten. ze groeien zowel op het bauwe als rode spectrum.
(zon)Licht kan je in diverse banden opdelen (golflengte van het licht bepaald de kleur, regenboog zie je bv alle banden). Door de poeders die in de tl buizen gebruikt worden bepaalde banden harder uitgestraald dan de rest. Je hebt simplele lampen (een 'kleurband'), gewoon als zichtlicht fungeren, bv een tl die in de noodverlichting zit of de blacklicht, de kleurweergave is daarmee slecht, het groeirendement is ook niet denderend. De zogenaamde 3 banden lampen geven de kleuren over het algemeen goed weer (de 80 serie is een van, met kleurweergave van 85%, t.o.v. van de zon). De 3 banden slaan dan op blauw, groen, rood. Het groeirendement is van deze lampen goed (bijna het dubbele van een grolux).
Het blauwe is voor de breedtegroei, het groene als zichtlicht, het rood voor de lengtegroei.
Nog een stap beter zijn de volspectrumlampen zoals de 90 serie. Deze hebben een kleurweergave vergelijkbaar met een gloeilamp, 95% dus. Ook het groeirendement is nog iets hoger dan de 3 banders. De levensduur is echter minder en het verlies is ook wat meer in verloop van de tijd.


De afstandsbediening werkt niet juist als direct zonlicht of het licht
van een tl-lamp op de afstandsbedieningssensor van het apparaat valt. ...
vip.pioneer.se/sok_bruksanv/svensk/NS-F10_SW.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 20 hrs 2 mins (2004-03-26 12:56:34 GMT)
--------------------------------------------------

Bij fel licht zoals bijvoorbeeld een fluorescentielamp of direct
zonnelicht kan de werking eveneens zijn verstoord. • Ook ...
pdf.aiwa.nl/instruction%20manuals/DVD/XDDV290NL.PDF


    Reference: http://www.aqua-archief.nl/forum8704.htm
    Reference: http://vip.pioneer.se/sok_bruksanv/svensk/NS-F10_SW.pdf
vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 105