KudoZ home » English to Dutch » Energy / Power Generation

Down Conductor

Dutch translation: afvoergeleider / afleider


12:59 Apr 4, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation
English term or phrase: Down Conductor
ook komt voor: lightning conductor.
staat in handleiding voor bliksembeveiligingssysteem voor windturbines

context: The 50 mm2 copper down conductor is able to conduct the lightning current and acceptable temperature rise.
Marit Planken
Dutch translation:afvoergeleider / afleider
Explanation:
Ik denk dat je het zo wel nader kunt specificeren om de functie (die dus los staat van het 'opvangen' van de bliksem) aan te geven.
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3afvoergeleider / afleiderHarry Borsje
3geleidende kabel
vic voskuil


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
down conductor
geleidende kabel


Explanation:
hoop dat je niet te veel in de knoop komt met de termen zo, maar vanaf het moment dat de bliksem de molen raakt, zijn het alleen maar geleiders die het tegekomt, in de vorm van antenne, strip, staaf en kabel. ik denk dat je je op die laatste vormen moet richten, want om te gaan werken met opvangen, doorvoeren naar aarde, e.d. lijkt me erg weinig toe te voegen aan de tekst...

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2007-04-04 13:43:10 GMT)
--------------------------------------------------

@Asker: Vervelende combinatie idd, wat dacht je van "Geleidingsstrippen en -kabels"...?

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: de twee termen staan als kopje samen in de tekst (blade receptors en down conductors) dat zou dus zoiets als 'wiekgeleiders en geleidende kabels' zijn?


47 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
down conductor
afvoergeleider / afleider


Explanation:
Ik denk dat je het zo wel nader kunt specificeren om de functie (die dus los staat van het 'opvangen' van de bliksem) aan te geven.



    Reference: http://www.knmi.nl/kenniscentrum/luchtelektriciteit_onweer.h...
Harry Borsje
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 65