KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

match

Dutch translation: (ww) matchen (met elkaar), koppelen (aan elkaar), in verband brengen (met elkaar) / (zn) match; overeenkomstig/identiek gegeven


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:match
Dutch translation:(ww) matchen (met elkaar), koppelen (aan elkaar), in verband brengen (met elkaar) / (zn) match; overeenkomstig/identiek gegeven
Entered by: Antoinette Verburg

12:24 Aug 7, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: match
This feature will not only auto match exact matches but will also automatically match bank and book deposits that fall within this tolerance amount.

Veel x match in één zin! Wie weet er een mooie zin van te maken? Alvast bedankt.
Suzanne De Loos
Netherlands
matchen (ww.) / matches (znmw.)
Explanation:
Deze functie matcht niet alleen automatisch alle exacte matches, maar matcht ook ...

Van Dale NL-NL: 'matchen = overgank. en onovergank. werkw.
passen (bij iets anders) : gegevens met elkaar matchen'

Vergeleken met het origineel lijkt deze vertaling mij mooi genoeg....
Het znmw. 'match' staat weliswaar nog niet in de VD NL-NL, maar wordt in de praktijk ook volop in het NL gebruikt. Google maar eens op 'een exacte match'... Ik bedoel maar. ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 49 mins (2006-08-07 13:14:04 GMT)
--------------------------------------------------

Om het mooier te maken kun je de herhaling van 'matcht automatisch' gewoon weglaten. Dus: 'Deze functie matcht niet alleen automatisch alle exacte matches, maar ook bank- en ...' (blabla).
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Uiteindelijk heb ik hier voor gekozen: NL oplossing is minder mooi! Bedankt
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1overeenkomst, in verband brengen metJack den Haan
4matchen (ww.) / matches (znmw.)
Antoinette Verburg
4koppel /bij elkaar passen/ overeenkomen
Ramon Somoza
3zoekt niet alleen identieke gegevens, maar brengt ook ...xxxNMR
4 -1zin - overeenkomen met
Adela Van Gils


Discussion entries: 1





  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
zin - overeenkomen met


Explanation:
Dit kenmerk komt zowel overeen met gelijke tegenhangers alsook met

Adela Van Gils
Netherlands
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 46

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Antoinette Verburg: M.i. een verkeerde interpretatie. De 'feature' komt zelf nergens mee overeen, maar matcht gegevens met elkaar.
31 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
koppel /bij elkaar passen/ overeenkomen


Explanation:
Deze karakteristiek zal niet alleen precieze overeenkomsten auto-koppelen, maar zal ook ....

Ramon Somoza
Spain
Does not meet criteria
Works in field
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in EnglishEnglish

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
matchen (ww.) / matches (znmw.)


Explanation:
Deze functie matcht niet alleen automatisch alle exacte matches, maar matcht ook ...

Van Dale NL-NL: 'matchen = overgank. en onovergank. werkw.
passen (bij iets anders) : gegevens met elkaar matchen'

Vergeleken met het origineel lijkt deze vertaling mij mooi genoeg....
Het znmw. 'match' staat weliswaar nog niet in de VD NL-NL, maar wordt in de praktijk ook volop in het NL gebruikt. Google maar eens op 'een exacte match'... Ik bedoel maar. ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 49 mins (2006-08-07 13:14:04 GMT)
--------------------------------------------------

Om het mooier te maken kun je de herhaling van 'matcht automatisch' gewoon weglaten. Dus: 'Deze functie matcht niet alleen automatisch alle exacte matches, maar ook bank- en ...' (blabla).

Antoinette Verburg
Netherlands
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 32
Grading comment
Uiteindelijk heb ik hier voor gekozen: NL oplossing is minder mooi! Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Adela Van Gils: niet alleen, maar ook is uitermate lelijk en doen wij niet in het Nederlands - zowel/alsook
16 mins
  -> Doen jullie dat niet? Wij wel, hoor! Is gelukkig prima Nederlands. 'Zowel, als' is natuurlijk ook prima (wel liever 'als' dan 'alsook', zie VD). Maar eh... dit is wel ff off topic, want de vraag gaat over 'match'. ;-)

agree  Jack den Haan: Aan Adela: Van Dale "doet" het niet zomaar, hoor ;-)
25 mins

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
overeenkomst, in verband brengen met


Explanation:
Met Antoinette zou ik deze term gerust onvertaald laten. Maar als het echt puristisch moet zou ik in deze context zeggen: overeenkomst (voor 'match' als zelfst. naamwoord), en 'in verband brengen met' voor 'match' als werkwoord (of evt. 'koppelen', zoals Ramon voorstelt).

Bijvoorbeeld: Met dit kenmerk worden niet alleen exacte overeenstemmingen, maar ook bank- en boekstortingen die binnen dit tolerantiebedrag vallen automatisch met elkaar in verband gebracht.

Over mijn vertaling van 'bank and book deposits' valt te discussiëren. Over de rest natuurlijk ook ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-07 13:28:45 GMT)
--------------------------------------------------

Erratum: Met dit kenmerk worden niet alleen exacte *overeenkomsten*

Jack den Haan
Netherlands
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 91

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNMR: OK voor met elkaar in verband brengen
39 mins
  -> Bedankt NMR.

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
zoekt niet alleen identieke gegevens, maar brengt ook ...


Explanation:
en .. met elkaar in verband

kan voor één van de werkwoorden niet gewoon "zoeken" worden gebruikt? Dat maakt het geheel wat minder zwaar.
N.B. in overeenstemming brengen = aanpassen, daarvan is hier geen sprake.

xxxNMR
France
Meets criteria
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4