KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

trading member

Dutch translation: beurslid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:trading member
Dutch translation:beurslid
Entered by: Titia Dijkstra

16:01 Nov 7, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: trading member
het gaat over het voorkomen van belangenverstrengeling bij op dezelfde beursgenoteerde bedrijven

"a trading member might gain access to price sensitive information"

het is duidelijk wat is, maar wat is een mooie term?
Titia Dijkstra
beursmakelaar
Explanation:
officieel goedgekeurd en aanvaard lid van een beurs met de toelating om te handelen

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2007-11-07 18:06:27 GMT)
--------------------------------------------------

dan is gewoon "beurslid" beter
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3beursgenoot
Albert Stufkens
3beursmakelaar
Roel Verschueren
3handelspartner
ans wegter


Discussion entries: 6





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
handelspartner


Explanation:
Ik denk aan handelspartner of is dat te algemeen?

ans wegter
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker:

Asker: "member" slaat hier op het genoteerd staan op de beurs, handelspartners zijn twee of meer bedrijven


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
beursmakelaar


Explanation:
officieel goedgekeurd en aanvaard lid van een beurs met de toelating om te handelen

--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2007-11-07 18:06:27 GMT)
--------------------------------------------------

dan is gewoon "beurslid" beter

Roel Verschueren
Austria
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 53
Grading comment
Bedankt!
Notes to answerer
Asker: Je definitie klopt met wat ik denk dat het is, maar in woordenboeken En>Nl staat bij beursmakelaar "broker" of "dealer" en dus niet het bedrijf dat op de beurs genoteerd staat . . .


19 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
beursgenoot


Explanation:
xx

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2007-11-08 11:30:51 GMT)
--------------------------------------------------

Met de keuze van deze term ga ik met name uit van de gegeven context: meerdere firma's op dezelfde beurs.

--------------------------------------------------
Note added at 19 hrs (2007-11-08 11:38:35 GMT)
--------------------------------------------------

"access to price sensitive information" duidt er tevens op dat deze bedrijven onderling een nauwe band hebben.
Dit is dus meer dan 'op dezelfde beurs genoteerd zijn. Zij zijn collega's die elkaar vinden in eenzelfde club.
De nadruk ligt dus op de 'gezamenlijkheid' = genoot

Albert Stufkens
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 61
Notes to answerer
Asker: Ten eerste ben ik blij met jullie motivering bij jullie antwoorden. Toch lijkt mij beurslid zeker even goed als beursgenoot.