KudoZ home » English to Dutch » Finance (general)

acquisition method of accounting

Dutch translation: boekhouding op basis van overnamemethode


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:acquisition method of accounting
Dutch translation:boekhouding op basis van overnamemethode
Entered by: Steven Mertens

10:53 Sep 2, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: acquisition method of accounting
Context: "The acquisition method of accounting has been adopted." Jammer genoeg geen verdere verduidelijking.

Ik dacht aan "Voor de boekhoudkundige verwerking werd de verwervingsmethode gebruikt."

Dank bij voorbaat

Steven
Steven Mertens
boekhouding op basis van overnamemethode
Explanation:
Dit gaat denk ik over fusies en bedrijfsovernames:
Acquisities van ondernemingen worden verantwoord op basis van de overnamemethode.
http://www.fortis.com/debtinvestors/media/pdf/Fortis_Bank_SA...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-09-02 13:38:17 GMT)
--------------------------------------------------

Google <boekhouding overnamemethode>
Selected response from:

Lianne van de Ven
United States
Grading comment
Dank je wel
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1boekhouding op basis van overnamemethode
Lianne van de Ven
3verwervingsmethode bij/voor boekhoudenJack den Haan


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verwervingsmethode bij/voor boekhouden


Explanation:
Ben geen specialist, maar dit lijkt mij een correcte vertaling.

http://www.sap.com/netherlands/smallbusiness/solutions/overv...
Artikeldefinitie - hiermee definieert u welke artikelen onder verkoop, productie, inkoop of onder ‘overig’ vallen (bijvoorbeeld voor arbeid, reizen of vaste activa). Met deze functie beheert u de standaardinformatie over een artikel, zoals leverancier, maateenheid voor in- en verkoop en de BTW-status. Omdat voorraadartikelen in meerdere magazijnen kunnen worden opgeslagen, beheert u met deze functie ook de kosten voor elk artikel in elk magazijn. SAP Business One ondersteunt bovendien verschillende methoden voor voorraadwaardering per artikel. De methoden die worden ondersteund zijn: Standaard kostprijs, Voortschrijdend Gemiddelde en FIFO (first in, first out). De artikeldefinitie bevat ook planninggegevens. Naast de vaststelling van de verwervingsmethode, bijvoorbeeld ‘maken’ of ‘kopen’, definieert u ook de koopfrequentie van een artikel. Dat kan bijvoorbeeld maandelijks, wekelijks of dagelijks zijn. Ook kunt u de partijgrootte, het minimum orderaantal en de gemiddelde doorlooptijd definiëren.

http://www.courage2025.nl/downloads/Rapport_Cowmunity_met_om...
Bij deze verwervingsmethode wordt in 10 jaar tijd de afgesproken hoeveelheid melkquotum gekocht. In het eerste jaar wordt 1/10 deel aangekocht en 9/10 deel gehuurd voor 6% van de aankoopprijs. In het tweede jaar wordt weer 1/10 deel aangekocht en 8/10 deel gehuurd. Na 10 jaar is de afgesproken hoeveelheid melkquotum volledig in eigendom en bedraagt de huurprijs € 0,-. Voor de aankoopprijs is uitgegaan van een prijs van € 2,10 per kg melkquotum.

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 91

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
boekhouding op basis van overnamemethode


Explanation:
Dit gaat denk ik over fusies en bedrijfsovernames:
Acquisities van ondernemingen worden verantwoord op basis van de overnamemethode.
http://www.fortis.com/debtinvestors/media/pdf/Fortis_Bank_SA...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-09-02 13:38:17 GMT)
--------------------------------------------------

Google <boekhouding overnamemethode>

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 78
Grading comment
Dank je wel

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Erik Boers: Ik zou het zo zeggen: Voor de boekhoudkundige verwerking werd de overnamemethode toegepast. Of: Overnames/bedrijfscombinaties worden/zijn geboekt volgens/met behulp van de overnamemethode.
44 mins