KudoZ home » English to Dutch » Food & Drink

processor

Dutch translation: foodprocessor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:processor
Dutch translation:foodprocessor
Entered by: Kaat

11:45 Jul 18, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Food & Drink / fruit/vruchtenpersen
English term or phrase: processor
This product line contains all XXX machines made for hotels, catering, restaurants and the food industry - juicers, processor and slush machines.
Kaat
foodprocessor
Explanation:
Processor is in deze context een verkorte vorm van 'food processor'. In het NL wordt hiervoor de term 'foodprocessor' of 'keukenmachine' gebruikt.

In jouw context zou ik het op foodprocessor houden.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2005-07-18 11:55:37 GMT)
--------------------------------------------------

Keukenmachines en foodprocessors kunnen beide mixen en kloppen. Foodprocessors kunnen daarbij hakken, raspen, snijden en vaak ook kneden. Keukenmachines worden meestal geleverd als basisapparaat waarmee u kunt kneden, mixen en kloppen. Naar behoefte kunt u er hulpstukken bijkopen – om te hakken, raspen of snijden, bijvoorbeeld. Verder hebben ze dikwijls meer vermogen en kunnen ze grotere hoeveelheden ineens verwerken. Bij foodprocessors zijn er meer hulpstukken standaard. De kracht ligt bij hakken, raspen en snijden.
http://www.consumentenbond.nl/thema/huis_en_huishouden/55216...
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Dank je wel.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5foodprocessor
vixen
3verwerkende machines
Henk Peelen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
verwerkende machines


Explanation:
processor en machines horen hier liever bij elkaar denk ik. Hoewel een processor net zo goed een verwerkende machien is.
Landbouwwoordenboek:
processor = verwerker, bewerker

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
foodprocessor


Explanation:
Processor is in deze context een verkorte vorm van 'food processor'. In het NL wordt hiervoor de term 'foodprocessor' of 'keukenmachine' gebruikt.

In jouw context zou ik het op foodprocessor houden.

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2005-07-18 11:55:37 GMT)
--------------------------------------------------

Keukenmachines en foodprocessors kunnen beide mixen en kloppen. Foodprocessors kunnen daarbij hakken, raspen, snijden en vaak ook kneden. Keukenmachines worden meestal geleverd als basisapparaat waarmee u kunt kneden, mixen en kloppen. Naar behoefte kunt u er hulpstukken bijkopen – om te hakken, raspen of snijden, bijvoorbeeld. Verder hebben ze dikwijls meer vermogen en kunnen ze grotere hoeveelheden ineens verwerken. Bij foodprocessors zijn er meer hulpstukken standaard. De kracht ligt bij hakken, raspen en snijden.
http://www.consumentenbond.nl/thema/huis_en_huishouden/55216...

vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36
Grading comment
Dank je wel.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
10 mins

agree  Henk Peelen: Mengt harder dan dat het klopt, dat gebruik van Engelse woorden, ik stem voor "voedselverwerker", dat woord gebruikt het Afrikaans ook.
37 mins

agree  Ljiljana Malovic
53 mins

neutral  Harry Borsje: keukenmachine is weliswaar een breed begrip, maar wordt wel degelijk gebruikt in de context van grootkeukens e.d., al zal men daar vaker per gebruiksdoel een machine aanschaffen, in deze context b.v. een blender of mixer//Re: maar niet met je keuze hier..
1 hr
  -> Dus eigenlijk ben je het gewoon met me eens dat zowel de term 'keukenmachine' als 'foodprocessor' wordt gebruikt!

agree  Linda Flebus
1 hr

agree  xxxNicole_BC: met foodprocessor
1 hr