KudoZ home » English to Dutch » Food & Drink

shooter

Dutch translation: shooter


08:56 Oct 24, 2002
English to Dutch translations [Non-PRO]
Food & Drink / food
English term or phrase: shooter
an alcoholic tot or drink served in a bar or restaurant
M Nel
Dutch translation:shooter
Explanation:
de term wordt ook in het nl gebruikt

de definities verschillen wat:

4. Shooters zijn alcohollikeuren met een alcoholpercentage van circa 20 procent. Shooters worden verkocht in kleine flesjes met een inhoud van 20 ml. Soms zijn shooters vermengd met lichtstimulerende stoffen zoals cafeïne en guarana. Shooters mogen uitsluitend worden verkocht door de slijter en in horecagelegenheden én mogen alleen verkocht worden aan personen van 18 jaar en ouder. Voorbeeld van shooters zijn: Dicker Hund (wodka/vijgen-likeur) en Drachen-Blut (drop-likeur).

shooter:
Pure sterke drank met alleen alcoholische ingrediënten, zonder garnituren en op kamertemperatuur gedronken. Shooters moeten in een keer achterovergeslagen worden.
Selected response from:

Björn Houben
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +6shooter
Björn Houben
4 +1drie soorten likeur of andere sterke drank in een klein glaasjeSerge L


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
drie soorten likeur of andere sterke drank in een klein glaasje


Explanation:
. Wil je snel in een roes raken, dan neem je een shooter (drie soorten likeur of andere sterke drank in een klein glaasje) tussen je biertjes door of je maakt je eigen Flugel: Red Bull met rode wodka. In principe in een verhouding van vier op één, maar dat kan aangepast worden. Shooters zijn mixen van drie verschillende likeuren, liefst met mooie kleurtjes, die in kleine glaasjes naast het glas bier worden geserveerd. Het moge duidelijk zijn dat het hierbij niet meer om de smaak gaat, maar om de alcohol. Een 'kopstootje (bier met een borrel) is even effectief en volgens mij lekkerder.


Serge L.


    Reference: http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/04/05/Vp/07.html
Serge L

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  eldira
10 hrs
  -> Bedankt!

neutral  Bryan Crumpler: dit is maar een beschrijving van een specifiek soort shooter. Ik heb wel achter de bar gestond terwijl ik in amsterdam woonde, en het blijft onvertaald volgens mij... net zoals cocktail.
12 hrs
  -> Aangezien in de tekst van het gezaghebbende NRC ook "shooter" staat, zou het voor de vrager niet al te moeilijk mogen zijn om te besluiten dat het onvertaald blijft. Dit is gewoon wat extra uitleg... Voor de rest heb je overschot van gelijk :-)

18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +6
shooter


Explanation:
de term wordt ook in het nl gebruikt

de definities verschillen wat:

4. Shooters zijn alcohollikeuren met een alcoholpercentage van circa 20 procent. Shooters worden verkocht in kleine flesjes met een inhoud van 20 ml. Soms zijn shooters vermengd met lichtstimulerende stoffen zoals cafeïne en guarana. Shooters mogen uitsluitend worden verkocht door de slijter en in horecagelegenheden én mogen alleen verkocht worden aan personen van 18 jaar en ouder. Voorbeeld van shooters zijn: Dicker Hund (wodka/vijgen-likeur) en Drachen-Blut (drop-likeur).

shooter:
Pure sterke drank met alleen alcoholische ingrediënten, zonder garnituren en op kamertemperatuur gedronken. Shooters moeten in een keer achterovergeslagen worden.


    Reference: http://hilverda.fol.nl/begrippen.htm#s
Björn Houben
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linda Ferwerda
3 hrs

neutral  Jos Essers: de tweeede definitie heet: shot
4 hrs

agree  Bryan Crumpler: shooter is geen shot, hoor... shooters zijn een lekkere ...samenflansing... ;-) zeg maar van verschillend soort likeur. Een shot bestaat uit maar een sterke drank.
12 hrs

agree  maggiebaglady
12 hrs

agree  Saskia Steur
4 days

agree  Jacqueline van der Spek
10 days

agree  Arnoud
12 days