KudoZ home » English to Dutch » Food & Drink

a twist of ...

Dutch translation: vleugje


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a twist
Dutch translation:vleugje
Entered by: Frank Hesse

10:58 Jan 8, 2003
English to Dutch translations [Non-PRO]
Food & Drink / food
English term or phrase: a twist of ...
...a drink with a twist of lemon..

citroensmaak?
Frank Hesse
Australia
(een drank(je)) met een vleugje/een beetje/een weinig citroen
Explanation:
zijn alvast drie mogelijkheden.

HTH

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 11:54:01 (GMT)
--------------------------------------------------

... lemon bestaat uit 100% mineraalwater en een vleugje citroen. ... flesje wordt namelijk
afgesloten met een knikker, die ... doorgedrukt worden om het drankje te kunnen ...

www.waterwinkel.com/vruchtenwater.htm

... geheim van hun geheimzinnige drankje zouden prijsgeven ... neroli (sinaasappelbloesem),
bergamot en citroen, werd op ... dezelfde naam en met een vleugje eikenmos, lauda ...

www.gantier.nl/geschiedenis.asp
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Harelijk bedankt Evert. Vleugje was precies het woord waar ik niet op kon komen.

Frank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3(een drank(je)) met een vleugje/een beetje/een weinig citroen
Evert DELOOF-SYS
5 +1een schijfje citroen
Marijke Mayer
4 +1citroenschilletje
Henk Peelen
4scheutje citroenPieter_H


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
citroenschilletje


Explanation:
Van Dale

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 13

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: een Krulletje citroenschil, en dan gescud tot je een ons weegt, maar vooral NIET roeren, M!
9 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
(een drank(je)) met een vleugje/een beetje/een weinig citroen


Explanation:
zijn alvast drie mogelijkheden.

HTH

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-08 11:54:01 (GMT)
--------------------------------------------------

... lemon bestaat uit 100% mineraalwater en een vleugje citroen. ... flesje wordt namelijk
afgesloten met een knikker, die ... doorgedrukt worden om het drankje te kunnen ...

www.waterwinkel.com/vruchtenwater.htm

... geheim van hun geheimzinnige drankje zouden prijsgeven ... neroli (sinaasappelbloesem),
bergamot en citroen, werd op ... dezelfde naam en met een vleugje eikenmos, lauda ...

www.gantier.nl/geschiedenis.asp

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 10
Grading comment
Harelijk bedankt Evert. Vleugje was precies het woord waar ik niet op kon komen.

Frank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  GertV: Een vleugje lijkt me het meest in de lijn van 'a twist' te liggen
1 min

agree  Benny Raemaekers
13 mins

neutral  Pieter_H: Heeft een vleuje niet meer te maken met reuk in plaats van smaak?
19 mins

agree  vixen: vleugje
58 mins

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
scheutje citroen


Explanation:
Hoi Frank,

Een schilletje is ook een andere naam voor een borreltje citroenjenever. Dus niet persé de schil van een citroen.

Hoewel veel longdrinks geserveerd worden met een schijfje citroen, vermoed dat het hier gaat om een toegevoegde citroensmaak d.m.v. citroenlimonade of -sap.

Ik zou het op een "scheutje" houden - te vergelijken met het Engelse "dash" or "splash".


HTH,

Groeten,
Piet

Pieter_H
Norway
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in NorwegianNorwegian

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
een schijfje citroen


Explanation:
Jongens, dit betreft toch echt meestal een dwars op de rand geplaatst schijfje citroen, vaak zelfs een half dun schijfje, maar géén scheutje. Vaak bestaat slecht dit uit een krulletje van de citroenschil, maar dan zeggen ze 'lemon peel'. Je moet er wel van houden want het is nogal bitter.

Groetjes,
marijke

105.9 the X - Pittsburgh's Alternative Music Station
... Strain into a chilled Martini glass and garnish with lemon twist. ... Garnish with lemon
slice. ... Try not to mix the tequila with the beer. Drink it all in one shot. ...
www.wxdx.com/mini/cuervo/recipies.html - 19k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Free Drink when Dining Out - drink recipe for saving money
... You have probably thought, as I have, that a pack of sweetener and a twist
of lemon would make for a pretty lousy weak lemonade drink recipe. ...
freebies.about.com/library/weekly/aa080402a.htm


Gin Cocktails and Drink Recipes - Vedrich Gin - Kryshtal Vodka ...
... Strain into cocktail glass. Serve with a twist of lemon peel or olive. BYELORUSSIAN
GIN MARTINI. ... 2 dashes curacao. 3 or 4 ice cubes. Twist lemon peel. ...
www.smoothestgin.com/gin-cocktails.htm - 88k - In cache - Gelijkwaardige pagina's

Bluegrass Beverages - Drink Recipes - Gin
... Fill glass with club soda. Top with a sprig of mint and a twist of lemon peel. return
to top of page. ... Add a twist of lemon peel. return to top of page. Boomerang. ...
www.bluegrassbeverages.com/bgb/rec_gin.html -


Marijke Mayer
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Asker chose the wrong answer.
17 hrs
  -> Oh, well, it happens! Thanks for speaking out!