KudoZ home » English to Dutch » Forestry / Wood / Timber

sticker-stacked pack configurations

Dutch translation: opgelat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:sticker-stacked
Dutch translation:opgelat
Entered by: Antoinette Verburg

10:39 Mar 30, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Forestry / Wood / Timber / houtbewerking
English term or phrase: sticker-stacked pack configurations
Zin: Use sticker-stacked pack configurations to optimise post-treatment drying. Het hout moet op een bepaalde manier worden gestapeld om het na behandeling met verduurzamingsmiddel goed te laten drogen. Hoe noemen we dat in het Nederlands?
Boudewijn
opgelat
Explanation:
Geïnspireerd door de antwoorden van vic en Atty.

Van Dale: 'oplatten = (hout) opstapelen met latten ertussen'
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1opgelat
Antoinette Verburg
4kris-kras gestapeld
Roel Verschueren
3op latjes gestapeldAtty Peelen
1stapelen in palletstructuur
vic voskuil


  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kris-kras gestapeld


Explanation:
The wood treatment aspect of the present invention may furthermore include the step, after the dipping, of sticker-stacking or filleted-stacking of the wood, whereby an open stack of planks or boards of the wood is provided with air spaces therebetween, the method involving leaving the wood in such stack during the above described diffusion of the wood treatment salt into the wood, preferably so as to achieve full penetration of the salt into the wood, and, also, to permit subsequent drying of the wood. A particular feature of the invention is that the stack may be left open and exposed to ambient air for the entire period that the stack exists, ie from the time of dipping until the wood is dry.

--------------------------------------------------
Note added at 32 min (2007-03-30 11:11:40 GMT)
--------------------------------------------------

ook mogelijk is: in visgraad-vorm gestapeld

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: heb niks beters, maar kris-kras klinkt mij nogal willekeurig, en visgraatvorm (als het bestaat) lijkt me iets heel anders, of?
22 hrs

22 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
stapelen in palletstructuur


Explanation:
ik heb nul ondersteuning voor dit antwoord, dus als het niet een beetje voor zich spreekt, kun je het maar beter niet gebruien.
Eenduidigheid wat sticker-stacked nou precies inhoudt, kwam ik binnen een paar minuten niet tegen, maar hier is een theorie.
Lagen van net-niet-rakende balken, gescheiden door 2 of 3 balken die overdwars liggen. Een beetje dus zoals een pallet in elkaar zit. Dit heeft als voordeel (als het goed en gelijkmatig gedaan wordt, dat je zo'n hele stapel vrij gemakkelijk kunt verplaatsen, en dat de meeste balken een minmaal aantal contactpunten heeft.
Hier zal vast wel een woord voor zijn, maar ik ken het niet, en kon het niet vinden.

Ik zou voor de zekerheid toch maar even de klant vragen wat ze nou precies bedoelen met sticker-stacked, want zonder de context zou ik het nooit met mijn antwoord associeren

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
op latjes gestapeld


Explanation:
Each layer is separated from the adjacent layers with stickers. (A sticker is a dry piece of wood, 3/4 to 1-inch thick, about 1 1/2 inches wide, and as long as the pile is wide).

Het hout wordt gestapeld op latjes om de lucht er vrij door te laten


    Reference: http://www.woodweb.com/knowledge_base/Processing_trees_to_lu...
    Reference: http://64.233.167.104/search?q=cache:2QELXGR37b4J:informatie...
Atty Peelen
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 day7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
sticker-stacked
opgelat


Explanation:
Geïnspireerd door de antwoorden van vic en Atty.

Van Dale: 'oplatten = (hout) opstapelen met latten ertussen'


    Reference: http://www.af.nl/voorraad/massief/houttechniek/
    Reference: http://www.cfquesnel.com/nhi/Content/Section5/5_15.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: lijkt me een perfecte vertaling, gezien de referenties...
1 day5 hrs
  -> Teşekkür ederim :)