KudoZ home » English to Dutch » Games / Video Games / Gaming / Casino

pinned and skewered pieces

Dutch translation: pinning = pennen, skewering = röntgenaanval


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pinned and skewered pieces
Dutch translation:pinning = pennen, skewering = röntgenaanval
Entered by: Iris70

15:15 Sep 13, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Games / Video Games / Gaming / Casino / Chess
English term or phrase: pinned and skewered pieces
Moves/Pin Moves and Skewer Moves: Shows all moves that pin or skewer pieces. Pinned pieces cannot or should not move because they’re protecting a more valuable piece. Skewered pieces are protecting pieces of lesser attack value on the same rank, file, or diagonal. The ability to identify pinned and skewered pieces is an essential middle game skill.

Betreft een schaakcomputer, maar ben niet zeker van de Nederlandse namen.

MTIA,
Iris
Iris70
pinning = pennen, skewering = röntgenaanval
Explanation:
eens met Leo over de penning, maar een skewer is heel iets anders dan het dekken van een stuk - het is een variant op de penning (zie de links)
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1pinning = pennen, skewering = röntgenaanval
Ron Willems
4 +1penningen & röntgenaanvallen
vic voskuil
3gepend / gedekt staan
leo van bragt


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gepend / gedekt staan


Explanation:
Een stuk dat zich bevindt tussen een aanvallend stuk van de tegenstander en een eigen stuk van hogere waarde, staat "gepend". Dat betekent dat je dat stuk niet kunt bewegen, omdat de tegenstander dan onmiddellijk jouw stuk van hogere waarde slaat.
Een stuk dat een ander van jouw eigen stukken beschermt, "dekt" dat stuk. Het stuk van lagere waarde is dan "gedekt".

leo van bragt
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: niet helemaal, het gaat om het stuk dat in de vuurlijn staat, niet om het stuk dat hierdoor wordt afgeschermd (wat overigens ook iets anders is dan dekken).
9 mins
  -> Ik heb het even nagezocht, en je hebt helemaal gelijk, Vic. De definitie die hierboven gegeven wordt ("Skewered pieces are protecting pieces of lesser attack value on the same rank, file, or diagonal") heeft mij op het verkeerde been gezet...

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pin & skewer moves
penningen & röntgenaanvallen


Explanation:
ik verbuig de vraag maar even, omdat ik voor een skewered piece niet iets beters ken dan "stuk in een röntgenaanval"

pinned piece blijft wel een gepend stuk.


--------------------------------------------------
Note added at 18 mins (2007-09-13 15:33:43 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.schaken.utwente.nl/http-docs/index.php?pagina_id=...
http://www.sv-spijkenisse.nl/training/gevorderde/tactiek/ron...

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: juistem
3 mins
  -> dank je Ron :-)

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pinning = pennen, skewering = röntgenaanval


Explanation:
eens met Leo over de penning, maar een skewer is heel iets anders dan het dekken van een stuk - het is een variant op de penning (zie de links)

Example sentence(s):
  • Een röntgenaanval is gelijk aan een penning, alleen is in dit geval het aangevallen stuk van grotere waarde. Een vijandelijk stuk valt het stuk aan, en als dit stuk wijkt, dan kan een minder waardevol stuk geslagen worden.

    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Penning_(schaken)
    Reference: http://www.sv-spijkenisse.nl/training/gevorderde/tactiek/ron...
Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 82
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: ook een uitstekende wijze van vraagverbuigen ;-)
3 mins