KudoZ home » English to Dutch » Games / Video Games / Gaming / Casino

exchanges

Dutch translation: ruil / stukkenruil


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:exchanges
Dutch translation:ruil / stukkenruil
Entered by: Ron Willems

15:17 Sep 13, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Games / Video Games / Gaming / Casino / Chess
English term or phrase: exchanges
Moves/Capture Moves: Shows all capture moves using red arrows: thin arrows for exchanges, and fat arrows for captures leading to material advantage. Defended pieces and their defenders are displayed using green arrows.

Dezelfde schaakcomputer :-)
Iris70
ruil / stukkenruil
Explanation:
exchange is het ruilen van stukken: dus een paard slaan met een paard, dat vervolgens zelf weer geslagen wordt. netto geen (materieel) voor- of nadeel.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2ruil / stukkenruil
Ron Willems
4 +1afruilmogelijkheden
vic voskuil
3het ruilen van stukken
leo van bragt


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
exchange
ruil / stukkenruil


Explanation:
exchange is het ruilen van stukken: dus een paard slaan met een paard, dat vervolgens zelf weer geslagen wordt. netto geen (materieel) voor- of nadeel.

Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 82
Grading comment
Bedankt

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  leo van bragt: we hebben gelijk hoor Ron! :-)
4 mins
  -> jazeker!

agree  Erik Boers: Ik zou in deze zin een werkwoordsvorm gebruiken: om stukken (af) te ruilen, voor het (af)ruilen van stukken.
32 mins

14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
het ruilen van stukken


Explanation:
Als de spelers in opeenvolgende beurten stukken slaan die een gelijke waarde hebben, dan spreekt men van het "ruilen van stukken". Geen van beide partijen haalt hier voordeel uit, maar mogelijk speelt één van beide liever op een bord waarop minder stukken staan. Als je trouwens op dat ogenblik voorstaat (meer punten op het bord hebt staan), geeft een ruil je tegenstander minder kans om zijn achterstand terug in te halen.

leo van bragt
Native speaker of: Native in DutchDutch

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
afruilmogelijkheden


Explanation:
of "een afruil" (zie VD)

maar af- hoort er eigenlijk wel bij (gaat toch ook allemaal van het bord af, of niet dan;)

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  leo van bragt: niet zeker van dat "af-", Vic. "Stukken ruilen schaken" geeft bijna 11000 hits op Google, "stukken afruilen schaken" geeft er maar 553. Zegt niet alles, maar toch... En je hebt toch ook termen als "dameruil",... in het jargon?
6 mins
  -> achter het bord en in de analyseruimte zonder pers heet het: hakken, afbraakschaak. Als er pers bij is wordt het: ruilen. En als er een "afruil"-purist bij is dan pakt hij de geslagen stukken en brengt deze terug naar de winkel om daar nieuwe te vragen ;)

agree  Erik Boers: Van Dale aanvaardt zowel ruilen als afruilen.
16 mins
  -> dank je Erik, (ik had zelf vergeten te kijken bij "ruilen"; dacht eerlijk gezegd dat VD dat gereserveerd zou hebben voor plakplaatjes, economie uit de steentijd en servicebalies...)