KudoZ home » English to Dutch » General / Conversation / Greetings / Letters

middle name (urgent)

Dutch translation: tweede naam


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:middle name
Dutch translation:tweede naam
Entered by: Ellen-Marian Panissieres-Beuker

10:40 Mar 9, 2007
English to Dutch translations [PRO]
General / Conversation / Greetings / Letters / PDA
English term or phrase: middle name (urgent)
Dit is een term op een PDA. Betekent het 'tussenvoegsel', ik weet het niet meer!
Ellen-Marian Panissieres-Beuker
France
tweede naam
Explanation:
In Amerika is het de gewoonte om kinderen naast hun roepnaam nog een tweede naam te geven (George W. Bush, Richard M. Nixon, etc.).
Dus verschijnt 'middle name' in alle formulieren, en moeten niet-Amerikanen maar weer iets verzinnen om dit (meestal ook nog eens verplichte) veld van enige inhoud te voorzien. Ik denk dat voor Nederlanders 'tweede naam' het meest duidelijk is.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2007-03-09 16:36:31 GMT)
--------------------------------------------------

Voor Henk: ik was inderdaad van 1986 - 1992 gemeenteraadslid voor GroenLinks, maar nooit wethouder. Zo'n drie jaar geleden ben ik uit GL gestapt, en ik voel me daar helemaal niet meer me verbonden. Heb ook al jaren niet meer op ze gestemd.
Selected response from:

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Grading comment
Dank je wel! Groetjes,
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +42e voornaam
Leo te Braake | dutCHem
4 +3tweede naam
Jan Willem van Dormolen
3 +2andere voornamen
vic voskuil
4 +1tussennaam
Lincy Luyten
4tussenvoegsel, tweede voornaam of tweede natuurKris Geuns
3middelnaam
Kobe Vander Beken
5 -3Doopnaam
Alric van den Broek


Discussion entries: 1





  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
2e voornaam


Explanation:
in die betekenis gebruiken de Amerikanen het meestal. Kun jij ook doen :-).
Voorvoegsels in de naam kennen die barbaren niet, maar ik stop het mijne er altijd in.

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Tsja, die verdwaalde Saksen hebben die lieve paus en de Romaanse cultuur nu eenmaal van de eerste plaats verdrongen, beetje moeilijk voor kruikez.... Kun je wel gaan schelden, maar dan ga je terug naar het jaar nul: Tacitus schold ze ook al uit.
52 mins
  -> "Geen ge..., allemaal rijk" werd hier al gezegd toen Koot en Bie nog nietr eens lezen konden...

agree  Jan Willem van Dormolen: Dit kan ook.
2 hrs

agree  Meturgan
2 hrs

agree  Wouter van Kampen: ja dat doe ik ook altijd :-)
5 hrs
  -> Tja, met een t lgt dat nogal voor de hand...

agree  Tina Vonhof: The only right answer i.m.o. Any additional names can be indicated with an initial only.
6 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tussenvoegsel, tweede voornaam of tweede natuur


Explanation:
In sommige landen is er de gewoonte om een tweede voornaam te gebruiken. In andere landen kan de "middle name" de familienaam van de moeder zijn. Voor de vrouw wordt de middle name na het huwelijk de naam van de vader, de vroegere familienaam, waarna de familienaam de naam van de echtgenoot wordt).
Figuurlijk kan the "tweede natuur" betekenen.

Kris Geuns
Philippines
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: "middle name" is nooit tussenvoegsel, en "tweede natuur" ligt volledig buiten de context. "Tweede voornaam" zou wel kunnen.
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -3
Doopnaam


Explanation:
"doopnaam" would be the correct Dutch word. "tweede naam" could also be correct, but it's in my view too broad a term. Besides that I would not so sure about the English meaning "nickname" Dutch "bijnaam".

Alric van den Broek
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Margreet Logmans: 'Doopnaam' is eerder een volledige naam i.t.t. roepnaam, bijvoorbeeld 'Johannes'is de doopnaam, 'Jan' de roepnaam, maar 't kind kan dan nog best 'Johannes Hendrik Jansen heten, en dan is Hendrik de 'middle name'
31 mins

disagree  Jan Willem van Dormolen: Om de door Margreet genoemde reden.
1 hr

disagree  webred: zie Margreet
1 hr

disagree  Kobe Vander Beken: doopnaam dus echt niet! tweede (voor)naam wel
3 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tussennaam


Explanation:
zie hits op Google en vb. op website hierna


    Reference: http://www.refdag.nl/oud/bui/980720bui06.html
Lincy Luyten
Specializes in field
Native speaker of: Flemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Dit vind ik wel een creatieve oplossing.
26 mins

neutral  Leo te Braake | dutCHem: kan we creatief zijn, maar leidt tot veel onbegrip als het formulier in 't echie gebruikt wordt
43 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
andere voornamen


Explanation:
Want hoeveel Johannes Gerardus Maria's lopen er binnen de Nederlandse grenzen wel niet rond....
als je de ruimte hebt is het wel zo netjes om er voor de onleesbaarheid van te maken:
"Tweede/Andere voorna(a)m(en)"

vic voskuil
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen: Vinnik ook wel een goed idee - zo ondervang je talloze plaatselijke culturele verschillen.
52 mins
  -> dank je wel, Jan :)

agree  Leo te Braake | dutCHem: heel erg PC...
4 hrs
  -> jaha, hoewel ik dat (voor) ook nog tussen haakjes had kunnen planten om het ook voor de Denen van Lincy duidelijk te maken :)

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
middelnaam


Explanation:
In België krijgen veel mensen verschillende voornamen. Meestal zijn dat namen van hun doop- "peters" en "meters".(Vandaar de verwarring met doopnaam?) het is een katholiek gebruik dat nu minder populair is. Deze namen hebben eigenlijk geen enkele functie en de drager ervan voelt zich identificeert zich erzelf niet mee.
(Als we eens willen lachen dan vragen we naar mekaars "middelnamen", want niemand kent die van mekaar)
De naam is dan samengesteld uit een
-voornaam
-verschillende "middelnamen"
-familienaam

In officiële documenten wordt dit vaak opgelost door naar de voornamEN te vragen of als het om echte Vlaamse documenten gaat dan heb ik de term middelnaam ook alm veel gezien.

Of dit hier van toepassing is, dat weet ik niet. Daarom denk ik dat tweede naam geen slecht alternatief is.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2007-03-09 15:39:06 GMT)
--------------------------------------------------

Middelnamen
We hebben het al over de naam gehad, maar nog niet over de middelnaam of -namen.
Ik ken mensen die helemaal geen middelnaam hebben en misschien goed ook want wat krijg je soms als namen mee? Maar veel mensen hebben er 1 of 2. Waar haal je die vandaan?
Krijg je die van je meter of peter? Kies je die zelf voor het kind? Geef je er zoveel als je wil? Van iemand anders heb ik gehoord dat je bvb een jongen de middelnaam kan geven die hij als meisje had gehad. Zo gaat de naam niet verloren en moet je een andere zoeken voor als het volgende keer een meisje is.
Misschien een goeie tip, maar als je de meisjesnaam te graag hoort en je weet dat je nog eentje wilt.

reactie: Middelnaam
Mijn middelnaam is de naam van mijn meter/oma zaliger. Ik vind het wel fijn dat ik haar naam draag want 't was een supertoffe vrouw die veel te vroeg gestorven is! Mijn broer heeft denk ik twee middelnamen, waaronder die van zijn peter, en de naam van een vriend van mijn vader, die denk ik getuige was bij het aangeven van het kind of bij de doop of iets dergelijks. Meestal geven ze als middelnaam wel de naam van iemand die van betekenis is in het leven van het kind.

http://wackobaby.skynetblogs.be/post/1215999/middelnamen

Kobe Vander Beken
Peru
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
tweede naam


Explanation:
In Amerika is het de gewoonte om kinderen naast hun roepnaam nog een tweede naam te geven (George W. Bush, Richard M. Nixon, etc.).
Dus verschijnt 'middle name' in alle formulieren, en moeten niet-Amerikanen maar weer iets verzinnen om dit (meestal ook nog eens verplichte) veld van enige inhoud te voorzien. Ik denk dat voor Nederlanders 'tweede naam' het meest duidelijk is.

--------------------------------------------------
Note added at 5 hrs (2007-03-09 16:36:31 GMT)
--------------------------------------------------

Voor Henk: ik was inderdaad van 1986 - 1992 gemeenteraadslid voor GroenLinks, maar nooit wethouder. Zo'n drie jaar geleden ben ik uit GL gestapt, en ik voel me daar helemaal niet meer me verbonden. Heb ook al jaren niet meer op ze gestemd.

Jan Willem van Dormolen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 59
Grading comment
Dank je wel! Groetjes,

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Tsja, eerst gaan ze in Leiden leven en vervolgens een eigen leven leiden: kolonieën worden nou eenmaal zelfstandig. Beetje moeilijk voor groenlinks, maar het is zo! >> Op die verzuchting "moeten maar weer iets verzinnen". Ik dacht dat je wethouder was.
45 mins
  -> Reageer je nou op het antwoord of op de toelichting? En wat heeft GroenLinks hiermee te maken?

agree  ilse van haneghem
1 hr
  -> Dank je wel.

agree  Margreet Logmans
1 hr
  -> Dank je wel.

agree  webred: in België heb je vaak zelfs maar één voornaam, geweldig leuk als er dan op een Nederlands formulier naar je voorLETTERS gevraagd wordt :-)
2 hrs
  -> In Nederland is één voornaam ook heel normaal hoor. Maar bedankt voor je agrietje.

neutral  Tina Vonhof: Dit lijkt mij hetzelfde als het antwoord van Leo al eerder gegeven. Note added: Sorry Jan Willem, het is verwarrend nu de antwoorden niet meer in tijdsvolgorde staan.
15 hrs
  -> Sorry, maar ik was eerder (zij het slechts één minuut - waarschijnlijk had Leo mijn antwoord ook nog niet gezien)