KudoZ home » English to Dutch » History

... while the Geneva peace conference was set to convene

Dutch translation: terwijl de Geneefse vredesconferentie op het punt stond bijeen te komen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:... while the Geneva peace conference was set to convene
Dutch translation:terwijl de Geneefse vredesconferentie op het punt stond bijeen te komen
Entered by: Drs. Pieter Stolwijk

16:01 Mar 28, 2003
English to Dutch translations [PRO]
History / history
English term or phrase: ... while the Geneva peace conference was set to convene
France and the Viet Minh were both desperate for victory as the Geneva conference ......

1953: oorlog tussen Vietnam en Frankrijk.
Toiny Van der Putte-Rademakers
terwijl de Geneefse vredesconferentie op het punt stond bijeen te komen
Explanation:
ik twijfel een beetje over het 'while', misschien vertalen met 'toen' of 'op het moment dat'
Selected response from:

Drs. Pieter Stolwijk
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5terwijl de vredesconferentie van Genève voor de deur stondKoen Vander Elst
4 +6terwijl de Geneefse vredesconferentie op het punt stond bijeen te komen
Drs. Pieter Stolwijk
4 +1omdat de (Vredes)Conferentie van Geneve zou aanvangenzou vangen
Antoinette vH
4 -1terwijl de Geneefse vredesconferentie bijeen kwam
Henk Peelen


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
terwijl de Geneefse vredesconferentie op het punt stond bijeen te komen


Explanation:
ik twijfel een beetje over het 'while', misschien vertalen met 'toen' of 'op het moment dat'

Drs. Pieter Stolwijk
Works in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 8
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
9 mins

agree  vixen
20 mins

agree  Antoinette vH
28 mins

agree  Marc Kuypers: Ik denk dat 'terwijl' net even dubbelzinnig is als 'while'. 'Geneefs' klinkt mij als Vlaming een beetje vreemd en ik zou er 'De vredesconferentie van Geneve' van maken.
3 hrs

agree  Ariser
4 hrs

agree  Tina Vonhof: Op het moment dat lijkt mij prima.
10 hrs

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
terwijl de Geneefse vredesconferentie bijeen kwam


Explanation:
zou ik zeggen

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jacqueline van der Spek: "set to convene" ligt toch in de toekomst?
8 mins
  -> Ik dacht dat hier nauwelijks speelde omdat het zeker was dat die bijeen kwam

36 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
terwijl de vredesconferentie van Genève voor de deur stond


Explanation:
of: met de vredesconferentie van Genève voor de deur.

Koen Vander Elst

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Massimo Lencioni: van Genève klinkt mij beter in de oren dan Geneefse
3 mins

agree  Benny Raemaekers
27 mins

agree  Linda Ferwerda
1 hr

agree  Ariser
3 hrs

agree  Chantal Henno: ik zou voor je tweede voorstel kiezen
20 hrs

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
omdat de (Vredes)Conferentie van Geneve zou aanvangenzou vangen


Explanation:
"as" = denk ik hier "omdat"

"De Conferentie van Geneve" is dat niet een vaste vertaling?

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-28 16:51:25 (GMT)
--------------------------------------------------

note: De desbetreffende conferentie vond plaats in 1954

Andere mogelijke vertaling:
F en V wilden alletwee per se gewonnen hebben voor de aanvang van de Conferentie van Geneve

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-28 17:18:48 (GMT)
--------------------------------------------------

Of misschien:
Bij aanvang van de CVG, waren F en V nog keihard aan het vechten voor een overwinning.



Antoinette vH
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: Dat zou kunnen, maar het hangt van de context af.
9 hrs