KudoZ home » English to Dutch » History

fur robe

Dutch translation: mantel van bont


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:fur robe
Dutch translation:mantel van bont
Entered by: ntschanz

08:56 Feb 22, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Art/Literary - History
English term or phrase: fur robe
indiaanse kleding (Lakota) mantel van bont? Wie heeft en idee?
ntschanz
Netherlands
gewaad van bont
Explanation:
Of:

bontmantel.

Ik denk persoonlijk dat de samenstellingen met bont- op iets moderners duiden dan de woordcombinaties met " ... van bont"

mantel van bont

jas van bont (http://www.henksentel.exto.nl/gallery/objects/id/1961.html)

overjas van bont

bonten jas http://www.xs4all.nl/~remery/Schoolboeken/prinsen/prinsenhan...

bonten mantel
http://www.dbnl.org/tekst/coup002boek01_01/coup002boek01_01_...
Selected response from:

Saskia Steur
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4pelssteelpony
3 +1gewaad van bontSaskia Steur
3 +1bontomslag
11thmuse
3bontjashirselina


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bontjas


Explanation:
Hoe zo een Indiaanse "fur robe" eruit ziet, zie je op onderstaande foto. het lijkt iets "jasachtig"
http://www.edwardscurtis.com/CREEWO1.html

hirselina
Works in field
Native speaker of: Native in FrenchFrench, Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
bontomslag


Explanation:
omdat een bontjas een zo erg bestaand NL woord is. Je maakt je er meteen een voorstelling bij. Daarom denk ik dan je naar iets exotischer moet zoeken.

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
23 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gewaad van bont


Explanation:
Of:

bontmantel.

Ik denk persoonlijk dat de samenstellingen met bont- op iets moderners duiden dan de woordcombinaties met " ... van bont"

mantel van bont

jas van bont (http://www.henksentel.exto.nl/gallery/objects/id/1961.html)

overjas van bont

bonten jas http://www.xs4all.nl/~remery/Schoolboeken/prinsen/prinsenhan...

bonten mantel
http://www.dbnl.org/tekst/coup002boek01_01/coup002boek01_01_...

Saskia Steur
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  shineda: 'bonten gewaden'. ik ben het met je eens, dat combinaties met 'bont-' vooral op een bestaand woord duiden en dat past hier niet
1 hr
  -> Dankjewel, Shineda!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
pels


Explanation:
Een pels is een gelooide dierenhuid of een jas daarvan gemaakt.

steelpony
Belgium