KudoZ home » English to Dutch » Idioms / Maxims / Sayings

alk.

Dutch translation: alkalisch papier / zuurvrij papier


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:alk.
Dutch translation:alkalisch papier / zuurvrij papier
Entered by: xxxCDesmedt

08:57 Sep 5, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Idioms / Maxims / Sayings / abbreviation
English term or phrase: alk.
Na het ISBN nummer staat tussen haakjes (alk. paper).
Weet iemand wat dit betekent?
xxxAnneke Panel
Netherlands
alkalisch papier / zuurvrij papier
Explanation:
"alk. paper" staat hier voor "alkaline paper" ("acid-free paper") en het wordt dus "alkalisch papier" of "zuurvrij papier"

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2006-09-05 09:12:46 GMT)
--------------------------------------------------

ook hier dezelfde correctie: "acid-free paper" of "zuurvrij papier" is het tegengestelde van "alkaline paper" of "alkalisch papier" (dit laatste = basisch papier)

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2006-09-11 10:11:38 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

graag gedaan, jij ook bedankt!!
Selected response from:

xxxCDesmedt
Belgium
Grading comment
Bedankt iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2alkalisch papier / zuurvrij papierxxxCDesmedt
3 +2alkalischErik Boers


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
alkalisch


Explanation:
Alkaline paper = acid-free paper => alkalisch papier

--------------------------------------------------
Note added at 11 mins (2006-09-05 09:09:04 GMT)
--------------------------------------------------

Correctie: acid-free paper is niet hetzelfde als alkaline paper.

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: voor papier geldt wel degelijk alkalisch = zuurvrij, zie http://www.petervanginkel.nl/index.php?id=894&meer=1 // inderdaad, nauwkeuriger is dan 'gebufferd papier' (zelfde ref.)
13 mins
  -> Dan toch? Ik begon te twijfelen omdat op deze website http://www.ifla.org/VII/s30/pub/mg1.htm wel een onderscheid lijkt te worden gemaakt.

agree  Paul Peeraerts: Dat was ook mijn eerste idee. Maar wordt zoiets vermeld na het ISBN-nummer?
34 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
alkalisch papier / zuurvrij papier


Explanation:
"alk. paper" staat hier voor "alkaline paper" ("acid-free paper") en het wordt dus "alkalisch papier" of "zuurvrij papier"

--------------------------------------------------
Note added at 15 mins (2006-09-05 09:12:46 GMT)
--------------------------------------------------

ook hier dezelfde correctie: "acid-free paper" of "zuurvrij papier" is het tegengestelde van "alkaline paper" of "alkalisch papier" (dit laatste = basisch papier)

--------------------------------------------------
Note added at 6 days (2006-09-11 10:11:38 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

graag gedaan, jij ook bedankt!!


    Reference: http://www.ifla.org/VII/s30/pub/mg1.htm#g19
xxxCDesmedt
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: zuurvrij is NIET het tegengestelde van alkalisch, al geldt i.h.a. niet strikt dat de begrippen aan elkaar gelijk zijn (niet-zwart is nl. niet hetzelfde als wit in een wereld waarin ook grijs voorkomt)//alkalisch = basisch != zuurhoudend (zie bv wikipedia)
13 mins
  -> Ok, maar "alkalisch" betekent alleszins "zuurhoudend". Bedankt voor deze opmerking. Hoe kan dit dan eigenlijk: "voor papier geldt wel degelijk alkalisch = zuurvrij"?

agree  Jan Willem van Dormolen: Alkalisch = basisch, dus niet zuur. Heel strikt genomen kan zuurvrij ook neutraal (niet zuur en niet basisch) betekenen.
2 hrs
  -> excuseer, nu was ik toch wel heel erg in de war... ik had ergens iets gelezen, waardoor ik mijn eerste antwoord corrigeerde... maar ik had me duidelijk vergist en mezelf compleet verward.