KudoZ home » English to Dutch » Internet, e-Commerce

literals

Dutch translation: tekstconstanten, literale constanten, literals


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:literals
Dutch translation:tekstconstanten, literale constanten, literals
Entered by: Jack den Haan

12:37 Mar 28, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Internet, e-Commerce / script writing
English term or phrase: literals
Dit gaat over codeschrijven om scripts voor objecten te schrijven:
you almost never need to initialize keys with literals like this: key object_id = ‘00000000-0000-0000-0000-000000000000’

Niets in de VanDale. Ik kreeg veel Duitse hits met "Literalen", maar huiver om dit ook zo in het Nederlands te vertalen.

Here is some more supporting text:
KEY


// you almost never need to initialize keys with literals like this.
key object_id = “00000000-0000-0000-0000-000000000000”;

Typecasting is used when variables of different types are assigned to each other.
LSL supports two implicit conversions: integer to float and string to key. These allow
the following statements to work correctly:

float my_float = 4; // although you really should write this as 4.f
// data between “ and ” can be either a string or a key.
key object_id = “00000000-0000-0000-0000-000000000000”;

For any other conversions, explicit typecasting is needed. Like C, a typecast is the
type you wish to cast to inside parentheses:

integer bad_pi = (integer)3.1425926; // bad_pi == 3
float good_pi = (float)”3.1415926”; // good_pi == 3.1415926
Marijke Mayer
Netherlands
tekstconstanten, literale constanten
Explanation:
Voor beide aangedragen termen zijn niet bijster veel googles te vinden (9 resp.1), maar met een jaar of 20 ervaring in informaticaonderwijs op universitair niveau meen ik te weten waar ik over praat. Een 'literal' is een constante die intern in een computer in tekstvorm wordt opgeslagen, bijvoorbeeld in ASCII- of EBCDIC code om maar wat te noemen. In het voorbeeld:
float good_pi = (float)”3.1415926”
is "3.1415926" zo'n literal. De strekking van de zg. 'statement' (want zo heet zo'n regel in vrijwel alle programmeertalen) is dat de interne tekstwaarde (bijvoorbeeld een ASCII-waarde dus) wordt geconverteerd naar een interne drijvende-komma of "floating point" representatie, en vervolgens toegekend aan een variabele good-pi, die -- als het goed is -- in het programma of programmadeeel als een floating-point variabele is gedeclareerd.

Een literal kun je mijns inziens dus heel goed als 'tekstconstante' of 'literale constante' vertalen. Met die laatste term bevind ik mij overigens in goed gezelschap, geloof ik ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-28 14:34:54 GMT)
--------------------------------------------------

erratum : is dat de interne tekstwaarde **van die "3.1415926" ** (bijvoorbeeld een ASCII-waarde dus) wordt geconverteerd naar een interne drijvende-komma of "floating point" representatie, **dus een echte getalwaarde**
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Heel ahretelijk dank aan allen die de moeite hebben genomen mij te antwoorden. Uiteindelijk vond ik dit toch het beste antwoord, maar dat wil niet zeggen dat ik niets aan de antwoorden van de anderen heb gehad; in tegendeel, ik heb weer heel veel geleerd! Dus, bij deze, nogmaals hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +5literals
Ron Willems
5tekstconstanten, literale constantenJack den Haan
3constantenHarry Borsje
2 -2operatoren
webred


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
constanten


Explanation:
Zie ref. voor uitleg



    Reference: http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/macxhelp/v6v81/inde...
Harry Borsje
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  webred: in wikipedia wordt 'constants' TEGENOVER literals gezet... http://en.wikipedia.org/wiki/Object_literal
23 mins
  -> Neem even de moeite de IBM-ref. te lezen

agree  Dennis Seine: goede oplossing, zie ook ICT woordenboek van Steenis waar het als synoniem wordt gegeven voor "literals"
2 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +5
literals


Explanation:
een literal is een letterlijke waarde van bijvoorbeeld een variabele, die letterlijk zo genoteerd wordt in een softwareprogramma of script.
het is een vakterm die bij mijn weten geen ingeburgerde Nederlandse variant heeft. tenzij je heel erg diep door de knieën moet voor de doelgroep, zou ik het gewoon laten staan. (anders desnoods "letterlijke waarde" of iets anders gruwelijks.)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2007-03-28 13:03:05 GMT)
--------------------------------------------------

het verschil tussen een literal en een constante is dat de constante een naam heeft (is) waarnaar verwezen kan worden, terwijl de literal alleen maar een waarde is in de broncode van een programma, waarnaar verder niet meer verwezen kan worden.

in dit voorbeeld:
key object_id = “00000000-0000-0000-0000-000000000000”;

is object_id een constante en “00000000-0000-0000-0000-000000000000” een literal

zie ook: http://www.webopedia.com/TERM/l/literal.html

Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 63

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kris Geuns: Ja. In tegenstelling tot een "variabele" kan de inhoud ervan niet veranderen.
24 mins

agree  vixen: Zie ook Sybex Woordenboek Informatica
1 hr

agree  Jack den Haan: In vakkringen is de Eng. term idd redelijk ingeburgerd. Een constante HOEFT overigens geen naam te hebben, en heeft die meestal niet. Wat jij bedoelt is het concept van een 'named constant', zoals dat in sommige prog.talen is gedefinieerd.
1 hr

agree  Wouter van Kampen: nou, weer wat bijgeleerd. Ze bedoelen letterlijke waarden. Gegarandeerd dat deze term onvertaald blijft onder programmeurs.
2 hrs

agree  Dennis Seine: Oplossing indien je het onvertaald wilt laten. Voor de puristen onder ons is er altijd nog Harry's antwoord.
2 hrs

35 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -2
operatoren


Explanation:
boolean literals kan je als booleaanse operatoren vertalen. Het probleem is alleen dat ik niet weet of deze term ook voor andere soorten 'literals' gebruikt kan worden...


    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/Booleaanse_operator
webred
Belgium
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jack den Haan: Sorry, maar dit klopt echt niet! Ik onderschrijf de opmerking van Ron in dit verband.
1 hr

disagree  Ron Willems: booleaanse operatoren zijn b.v. AND en OR, de (enige) booleaanse literals zijn TRUE en FALSE. een operator is echt iets anders dan een literal, en dat geldt niet alleen bij booleans
1 hr

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
tekstconstanten, literale constanten


Explanation:
Voor beide aangedragen termen zijn niet bijster veel googles te vinden (9 resp.1), maar met een jaar of 20 ervaring in informaticaonderwijs op universitair niveau meen ik te weten waar ik over praat. Een 'literal' is een constante die intern in een computer in tekstvorm wordt opgeslagen, bijvoorbeeld in ASCII- of EBCDIC code om maar wat te noemen. In het voorbeeld:
float good_pi = (float)”3.1415926”
is "3.1415926" zo'n literal. De strekking van de zg. 'statement' (want zo heet zo'n regel in vrijwel alle programmeertalen) is dat de interne tekstwaarde (bijvoorbeeld een ASCII-waarde dus) wordt geconverteerd naar een interne drijvende-komma of "floating point" representatie, en vervolgens toegekend aan een variabele good-pi, die -- als het goed is -- in het programma of programmadeeel als een floating-point variabele is gedeclareerd.

Een literal kun je mijns inziens dus heel goed als 'tekstconstante' of 'literale constante' vertalen. Met die laatste term bevind ik mij overigens in goed gezelschap, geloof ik ;-)

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-03-28 14:34:54 GMT)
--------------------------------------------------

erratum : is dat de interne tekstwaarde **van die "3.1415926" ** (bijvoorbeeld een ASCII-waarde dus) wordt geconverteerd naar een interne drijvende-komma of "floating point" representatie, **dus een echte getalwaarde**

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Heel ahretelijk dank aan allen die de moeite hebben genomen mij te antwoorden. Uiteindelijk vond ik dit toch het beste antwoord, maar dat wil niet zeggen dat ik niets aan de antwoorden van de anderen heb gehad; in tegendeel, ik heb weer heel veel geleerd! Dus, bij deze, nogmaals hartelijk dank!