KudoZ home » English to Dutch » IT (Information Technology)

service class

Dutch translation: service class


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:service class
Dutch translation:service class
Entered by: xxxosp

19:49 Mar 12, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: service class
The system is built upon the AutoOptimizer Engine, which automatically and dynamically applies to each data flow the best combination of performance boosting techniques depending on the application, the data, and the network conditions.

These techniques include Adaptive TCP Flow Control, Multi-Level Compression, protocol acceleration (e.g. Common Internet File System or CIFS), and layer 4 service class policies.
xxxosp
Belgium
service class
Explanation:
Dit zou ik in zijn geheel onvertaald laten: Layer 4 service class policies.

Het gaat om beleid voor (toewijzing van de prioriteit van) verschillende klassen van services. Dit beleid wordt gedefinieerd op de 4e netwerklaag. Maar ik zou het niet proberen naar het Nederlands te vertalen als er geen gangbare standaardvertaling voor is.

Op de website van CDG staat:

Service Class Policies
AutoOptimizer geeft de IT manager de mogelijkheid om traffic management toe te passen over zijn WAN, om op deze wijze via het identificeren van bijvoorbeeld business units of applicatie-servers bepaalde applicaties voorrang te geven op anderen. Dit zorgt ervoor de kritieke applicaties altijd goede prestaties kunnen leveren.

Of Google bijvoorbeeld eens op ["layer 4" "service class"], dan vind je een schat aan informatie (veel PDF's) over service classes en hoe hiervoor beleid wordt gedefinieerd op de vierde laag van netwerkprotocollen. Zie bijvoorbeeld de link naar dell.com.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2007-03-13 09:31:49 GMT)
--------------------------------------------------

Layer is hier een substantief: het gaat om een van de lagen van het netwerkmodel. Dit is de laag waarop het bedoelde beleid voor de serviceklassen wordt gedefinieerd. Als je liever geen Engelse termen laat staan, kun je bijvoorbeeld "Serviceklassebeleid in de 4e netwerklaag" of iets dergelijks overwegen.
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Bedankt
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1service class
Ron Willems
1 -1dienstentype
Luc Dielis


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
dienstentype


Explanation:
bij onderneming waar ik werk wordt service class voor Vlaamse Overheid vertaald als dienstentype...

Luc Dielis
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ron Willems: andere context
1 hr

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
service class


Explanation:
Dit zou ik in zijn geheel onvertaald laten: Layer 4 service class policies.

Het gaat om beleid voor (toewijzing van de prioriteit van) verschillende klassen van services. Dit beleid wordt gedefinieerd op de 4e netwerklaag. Maar ik zou het niet proberen naar het Nederlands te vertalen als er geen gangbare standaardvertaling voor is.

Op de website van CDG staat:

Service Class Policies
AutoOptimizer geeft de IT manager de mogelijkheid om traffic management toe te passen over zijn WAN, om op deze wijze via het identificeren van bijvoorbeeld business units of applicatie-servers bepaalde applicaties voorrang te geven op anderen. Dit zorgt ervoor de kritieke applicaties altijd goede prestaties kunnen leveren.

Of Google bijvoorbeeld eens op ["layer 4" "service class"], dan vind je een schat aan informatie (veel PDF's) over service classes en hoe hiervoor beleid wordt gedefinieerd op de vierde laag van netwerkprotocollen. Zie bijvoorbeeld de link naar dell.com.

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2007-03-13 09:31:49 GMT)
--------------------------------------------------

Layer is hier een substantief: het gaat om een van de lagen van het netwerkmodel. Dit is de laag waarop het bedoelde beleid voor de serviceklassen wordt gedefinieerd. Als je liever geen Engelse termen laat staan, kun je bijvoorbeeld "Serviceklassebeleid in de 4e netwerklaag" of iets dergelijks overwegen.


    Reference: http://www.cdg.nl/producten.asp?level=1231&1231=1236
    Reference: http://www.dell.com/downloads/global/power/1q04-mar.pdf
Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 342
Grading comment
Bedankt
Notes to answerer
Asker: Is 'layer' hier een substantief of werkwoord? Ik vermoed een werkwoord en dan moet het toch vertaald worden, toch?

Asker: Bovendien is het meervoud van 'policy' in het Nederlands 'policy's' in plaats van 'policies'.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  vic voskuil: dan lijkt mij dienstenklasse toch geen verkeerde vertaling...of?
9 hrs

agree  Sandra Ponfoort: Leuk hoor die vertalers die de wereld willen verbeteren. De IT is gewoon een engelstalige wereld, get used to it! Dus Ron, ben het helemaal met je eens!
11 hrs