KudoZ home » English to Dutch » IT (Information Technology)

point-of-care

Dutch translation: aan het (ziek)bed


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:point-of-care
Dutch translation:aan het (ziek)bed
Entered by: Jan Willem van Dormolen

08:42 Apr 3, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - IT (Information Technology)
English term or phrase: point-of-care
XXX, the proven leader in point-of-care computing, is refining product YYY.
Uit een website van een bedrijf in ergonomische computervoeten, beeldschermbevestigingen ed.
Jan Willem van Dormolen
Netherlands
(ziek)bed
Explanation:
...aan het ziekbed.

--------------------------------------------------
Note added at 52 mins (2007-04-03 09:34:29 GMT)
--------------------------------------------------

http://216.239.59.104/search?q=cache:9w7eg8afNekJ:www.azstlu...

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2007-04-03 22:13:27 GMT)
--------------------------------------------------

De Medical Dictionary Online geeft dezelfde definitie voor Point of Care Systems als voor Bedside Computing:
Laboratory and other services provided to patients at the bedside. These include diagnostic and laboratory testing using automated information entry systems.

(http://www.online-medical-dictionary.org/Point of Care Syste...


Selected response from:

Erik Boers
Belgium
Grading comment
Dank je wel. Deze past het beste.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4decentraal (computerapparatuur voor decentrale medische analyse)
Ron Willems
4plaats van verpleging of verpleegpunt
Roel Verschueren
3 +1medisch
Antoinette Verburg
3 +1point-of-care
Joep Muijs
3(ziek)bedErik Boers


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plaats van verpleging of verpleegpunt


Explanation:
Point-of-care diagnostic testing, or testing performed at the patient bedside, allows physicians to diagnose patients more rapidly than traditional laboratory-based testing. Rapid results can enable better patient management decisions, improved patient outcomes, and a reduction in the overall cost of care.

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
point-of-care


Explanation:
Wordt dan zoiets als "point-of-care computergebruik". Je zou ook kunnen kiezen voor een constructie als "computergebruik in de thuiszorg" o.i.d.


    Reference: http://www.diagned.nl/pdf/magazine-pdf/Diagned-feb-2004.pdf
Joep Muijs
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 86

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Atty Peelen: 'point of care' betekent : in de omgeving van de patiënt. Dit kan dus overal wezen, niet alleen in een ziekenhuis
2 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
medisch


Explanation:
Minder letterlijk, maar m.i. goed bruikbaar. Wordt ook gebruikt door bedrijven op dit gebied.

'Advantech **medische computers** voldoen aan deze eisen dankzij het gebruik van een speciale goedgekeurde voeding. In combinatie met de compleet afgeschermde en lage radiatie behuizing, is de Advantech **Point Of Care (POC) **serie de beste beveiliging voor patiënt, dokter en aangesloten randapparatuur. De Advantech POC serie is compatible met alle medische randapparatuur welke goedgekeurd zijn volgens de EN 60601-1 en UL 2601-1 normering.'



    Reference: http://www.microplus.nl/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID=%...
    Reference: http://www.alphatron.com/upload/pdf/brochure-ams.pdf
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: Bruikbare oplossing, misschien zelfs geschreven als '(para)medische computertoepassingen' - wel een matig vertaalde ref. ... ;-)
25 mins
  -> Ja, die eerste ref. is verder om te janken ... hoewel ik "voor patiënt, dokter en aangesloten randapparatuur" wel hilarisch vind... ;-)

neutral  Erik Boers: Lijkt me een beetje te algemeen. Elke POC-computer is een medische computer, maar geldt dat ook omgekeerd?
56 mins
  -> Probleem met specifiekere oplossingen vind ik dat ze al snel "vertaald" klinken... en met onvertaalde oplossingen hoef je bij JW niet aan te komen. ;-) Misschien kan de beschrijving van product YYY de algemeenheid van mijn voorstel compenseren?

45 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(ziek)bed


Explanation:
...aan het ziekbed.

--------------------------------------------------
Note added at 52 mins (2007-04-03 09:34:29 GMT)
--------------------------------------------------

http://216.239.59.104/search?q=cache:9w7eg8afNekJ:www.azstlu...

--------------------------------------------------
Note added at 13 hrs (2007-04-03 22:13:27 GMT)
--------------------------------------------------

De Medical Dictionary Online geeft dezelfde definitie voor Point of Care Systems als voor Bedside Computing:
Laboratory and other services provided to patients at the bedside. These include diagnostic and laboratory testing using automated information entry systems.

(http://www.online-medical-dictionary.org/Point of Care Syste...




Erik Boers
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dank je wel. Deze past het beste.

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
decentraal (computerapparatuur voor decentrale medische analyse)


Explanation:
blijkbaar is deze term aardig ingeburgerd: decentrale metingen en analyse, in tegenstelling tot in een lab (zie google-link)

in deze context kun je natuurlijk niet decentrale "computing" zeggen, maar bijvoorbeeld "marktleider in computerapparatuur voor decentrale medische analyse"


    Reference: http://www.google.com/search?num=100&hl=en&newwindow=1&safe=...
    Reference: http://www.mstwente.nl/laboratoriumnet/jaarverslag/2005/5mid...
Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 342