KudoZ home » English to Dutch » IT (Information Technology)

conditional tag & tag nesting

Dutch translation: voorwaardelijke opdracht(en) & opdrachten nesten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:conditional tag & tag nesting
Dutch translation:voorwaardelijke opdracht(en) & opdrachten nesten
Entered by: Bryan Crumpler

12:21 Jan 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: conditional tag & tag nesting
kan 'tag' gebruikt worden?
Frank Hesse
Australia
voorwaardelijke opdracht(en), opdrachten nesten
Explanation:
Als het om C++, Java, en die echte programmeertalen gaat noemen we "conditional tags" zeg maar voorwaardelijke opdrachten, alhoewel die term vaak verwijst naar de code ertussen die uitgevoerd wordt.

Uit eigen ervaring als IT specialist en programmeur weet ik zeker dat HTML geen voorwaardelijken/conditionelen bevat... Daarom lijkt het me dat "tag" hier niet bruikbaar is. Javascript, wat gebasserd op Java en C++ enz. is, wordt samen met HTML code gebruikt maar dat is echter een ander verhaal. Hierom zou ik kiezen voor "opdracht" als je het over "if...then...else" (dwz als je bezig met ASP of VB bent) of gewoon "if...else" controlestructuren hebt.

Het nesten van opdrachten gaat uiteraard om opdrachten die in elkaar worden genest. Bij sommige algoritmes bijvoorbeeld is het zomaar verplicht dat de lusopdrachten (for, while, do... while, enz) genest worden. Als het kan, stel je je voor dat je dat je alle elementen in een 3x3 2D-array wil zien. In C++ moet je dan gebruik van de for-lusopdracht maken. Zoals:

for(i = 0; i < 3; i++){
for(j = 0; j < 3; j++){
cout << A[i,j];
}
}

Dit noemen we geneste opdrachten omdat de 2e for-lus genest binnen de 1e for-lus is. Het actie is dus "het nesten van opdrachten" oftewel "opdrachten nesten" genoemd.

Alhoewel HTML geen voorwaardelijke opdrachten bevat kun je wel HTML-tags nesten. Bijvoorbeeld:

Voorbeeld tekst

Alleen in dit geval zou ik kiezen voor "tag" boven "opdrachten"

Referenties:
en onderstaande websites als bevestiging
Selected response from:

Bryan Crumpler
United States
Grading comment
Great!
Thanks

Frank
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1conditionele tags en tags nesten
Evert DELOOF-SYS
4 +1voorwaardelijke opdracht(en), opdrachten nesten
Bryan Crumpler
4 +1tag of code
Jacki


  

Answers


21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
tag of code


Explanation:
In de context van HTML laat men 'tag' meestal gewoon staan. Soms wordt het ook wel met 'code' vertaald, maar dat kan weer verwarring opleveren als in het Engels ook het woord 'code' wordt gebruikt. Dus in dit geval:
Voorwaardelijke tag/code
Tags/codes nesten (of geneste tags/codes)

Jacki


    eigen ervaring in 10 jaar IT-vertalingen
Jacki
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 30

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxSophia Berka
1 hr

49 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
conditionele tags en tags nesten


Explanation:
conditional: conditioneel
tag = tag (desnoods: 'opmaakcode'
nesting: nesten / genest

Bron: Computable ICT Woordenboek 2003, 7de editie

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 81

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxXX789
1 hr

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
voorwaardelijke opdracht(en), opdrachten nesten


Explanation:
Als het om C++, Java, en die echte programmeertalen gaat noemen we "conditional tags" zeg maar voorwaardelijke opdrachten, alhoewel die term vaak verwijst naar de code ertussen die uitgevoerd wordt.

Uit eigen ervaring als IT specialist en programmeur weet ik zeker dat HTML geen voorwaardelijken/conditionelen bevat... Daarom lijkt het me dat "tag" hier niet bruikbaar is. Javascript, wat gebasserd op Java en C++ enz. is, wordt samen met HTML code gebruikt maar dat is echter een ander verhaal. Hierom zou ik kiezen voor "opdracht" als je het over "if...then...else" (dwz als je bezig met ASP of VB bent) of gewoon "if...else" controlestructuren hebt.

Het nesten van opdrachten gaat uiteraard om opdrachten die in elkaar worden genest. Bij sommige algoritmes bijvoorbeeld is het zomaar verplicht dat de lusopdrachten (for, while, do... while, enz) genest worden. Als het kan, stel je je voor dat je dat je alle elementen in een 3x3 2D-array wil zien. In C++ moet je dan gebruik van de for-lusopdracht maken. Zoals:

for(i = 0; i < 3; i++){
for(j = 0; j < 3; j++){
cout << A[i,j];
}
}

Dit noemen we geneste opdrachten omdat de 2e for-lus genest binnen de 1e for-lus is. Het actie is dus "het nesten van opdrachten" oftewel "opdrachten nesten" genoemd.

Alhoewel HTML geen voorwaardelijke opdrachten bevat kun je wel HTML-tags nesten. Bijvoorbeeld:

Voorbeeld tekst

Alleen in dit geval zou ik kiezen voor "tag" boven "opdrachten"

Referenties:
en onderstaande websites als bevestiging


    Reference: http://www.khlim.be/~cdaniels/CursusJavaH3.PDF
    Reference: http://www.ster.be/java/java3.html
Bryan Crumpler
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12
Grading comment
Great!
Thanks

Frank

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Satie
10 hrs