KudoZ home » English to Dutch » IT (Information Technology)

argument string

Dutch translation: tekenreeks van een argument


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:argument string
Dutch translation:tekenreeks van een argument
Entered by: Marijke Singer

12:22 Jan 2, 2003
English to Dutch translations [PRO]
IT (Information Technology) / IT
English term or phrase: argument string
...?
Frank Hesse
Australia
tekenreeks van een argument
Explanation:
argument = argument
string = tekenreeks

Zie website:
http://www.dialogscript.com/nl/overview.html
waar ze tekenreeksargumenten gebruiken
Selected response from:

Marijke Singer
United Kingdom
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +4tekenreeks van een argument
Marijke Singer
4argument [prog] / parameter [func] van het type String; argumentenlijst; parameterlijst etc.
Bryan Crumpler


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
tekenreeks van een argument


Explanation:
argument = argument
string = tekenreeks

Zie website:
http://www.dialogscript.com/nl/overview.html
waar ze tekenreeksargumenten gebruiken

Marijke Singer
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 10
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement. KudoZ.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacki
4 mins

agree  Satie
34 mins

agree  xxxXX789
2 hrs

agree  Henk Peelen
6 hrs

neutral  Edward Vreeburg: als IT'er zou ik niet weten wat ik met de nederlandse versie aanmoet... en als je argument string moet gebruiken dan neem ik aan dat het technisch is...
9 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
argument [prog] / parameter [func] van het type String; argumentenlijst; parameterlijst etc.


Explanation:
(algemeen)
tekenreeks
tekststring
stuk tekst

(ivm programma's)
argumentenlijst
argument van het type String
argumentenstring

(ivm functies)
parameterlijst
parameter van het type String
parameterstring


Een "argument string" zeg maar is gewoon een string oftewel tekenreeks die als argument van een _programma_ of parameter van een _functie_ (allebei van het type String) gebruikt wordt om de opdrachten juist uit te voeren en een resultaat terug te geven indien van toepassing. "argument" en "parameter" dient hier dus onvertaald te worden, maar je moet opletten... 'tis wel argument van een _programma_ (dingen die nodig zijn om de programma juist op te starten en alles te initialiseren) en parameter van een _functie_ (dingen die verplicht zijn om de functievariabelen juist te initialiseren). In principe is een tekenreeks in deze gevallen altijd van het type String.

Het woord "argument" hoort dus altijd bij "string" in dit geval. Daarom is het in principe één woord in het Engels alhoewel het als twee delen wordt geschreven. Ik heb meer context nodig om er weer precies achter te komen, daarom stel ik zo veel mogelijkheden voor.

Meestal laten we "string" gewoon staan omdat het een vast datatype is en alle programmeertalen in ieder geval in het Engels zijn. Het type "string" wordt ook wel "tekenreeks" oftewel "het type Tekenreeks" genoemd maar dat laatste is m.i. fout want een tekenreeks verwijst echter vaak naar een onderdeel van een String als geheel. Bijvoorbeeld het zou kunnen dat een functie een tekenreeks uit een string haalt, maar we zeggen niet per se dat een functie een string uit een tekenreeks haalt voornamelijk omdat het datatype alvast String is. "Tekenreeks" duidt dus alleen aan dat het een rijtje van tekens is, dus men haalt in dat geval tekens uit een tekenreeks [(sub)string from a String vs character from a string]. 'Tis een beetje moeilijk als je niet bekend om programmeertalen en zo bent. Maar ja... toch weer een suggestie doen.


Met PHP ASP dos-commando's enz moet je ook nog uitkijken, want daar wordt ook gebruik gemaakt van "argumentenlijsten" oftewel "parameterlijsten" die ook wel "argument string" in het Engels worden genoemd. Met C++ en Java en zo is dat niet mogelijk - moet je gebruik van een array of zo maken (alhoewel er in PHP automatisch een array gemaakt wordt als je een argumentenlijst wil). Maar toch, in zo'n geval is een argumentenlijst/parameterlijst één tekenreeks bevattend veel argumenten gescheiden door een bepaalde scheidingsteken (meestal ","). De rijvariebele is dan soms hetzelfde als "argument string" in het Engels genoemd.

bijvoorbeeld:

$dieren := "hond,kat,vis,paard"

De rijvariabele is dus $dieren, de tekenreeks op zich is "hond,kat,vis,paard".

Als je bijvoorbeel een functie "printString()" uitvoert met de code:

printString($dieren);

wordt dan de rijvariabele (oftewel stringvariabele) "$dieren" de parameter genoemd (of "parameter" of "argument string" in het Engels).

Meestal heb ik de indruk dat "argument string" iets te maken met de werkelijke tekststring heeft in tegenstelling tot "parameter" welke vaak naar een soort variabele verwijst. Het enige is dat het Engelse woord "parameter" algemener is terwijl "argument string" juist op zich aanduidt dat het een parameter van het type String is. In dat geval zou ik ook wel voor "tekststring" "stuk tekst" "tekenreeks" of gewoon "argumentenstring" (afhankelijk van context) kiezen. In het Engels is het woord "argument" enigzins niet nodig hoewel het m.i. nog duidelijker is...

Dit weet ik meestal uit ervaring maar je kunt toch wel onderstaande referenties bekijken om hier zelf nog meer informatie achter te komen.

Ref:
http://www-math.sci.kun.nl/onderwijs/unixman/node146.html
http://www.kde.nl/nl/woordenlijst.html



    Reference: http://www.ping.be/~pcoleman/techinfo/Cursus_C/hfst3.htm
    Reference: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/e...
Bryan Crumpler
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 12