KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

party of the first part

Dutch translation: Eerste partij


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:party of the first part
Dutch translation:Eerste partij
Entered by: Kris Geuns

14:25 Mar 11, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: party of the first part
The agreement is entered into by and between XXX, party of the first part, and XXX, party of the second part, hereinafter referred to as "Parties".
Kan ik dit vertalen als "Partij (of comparant) één"? Ik ben niet op mijn werk en heb mijn juridisch woordenboek niet bij de hand. Bedankt alvast.
Toiny Van der Putte-Rademakers
Eerste partij
Explanation:
"Eerste partij" en "Tweede partij" kan (juridisch gezien is het beter de partijen een logische naam te geven, vb. Werknermer en Werkgever, Koper en Verkoper, maar dat is blijkbaar in de brontekst niet het geval)
Selected response from:

Kris Geuns
Philippines
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2partij XXX en YYY, gezamenlijk...
Anjo Sterringa
4 +1Eerste partijKris Geuns


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Eerste partij


Explanation:
"Eerste partij" en "Tweede partij" kan (juridisch gezien is het beter de partijen een logische naam te geven, vb. Werknermer en Werkgever, Koper en Verkoper, maar dat is blijkbaar in de brontekst niet het geval)

Kris Geuns
Philippines
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Hartelijk dank, Kris.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Luc Dielis
42 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
partij XXX en YYY, gezamenlijk...


Explanation:
Comparant gebruik je typisch in een notariële akte.
Ook wordt wel vertaald 'aan de ene kant' en 'aan de andere kant' - het gaat immers om twee partijen.
Het hangt ervan af hoe letterlijk je wilt zijn, afhankelijk van de context van je vertaling zou ik het het liefst weglaten.
en toevoegen gezamenlijk te noemen 'partijen'
Als het beëdigd is zul je letterlijker vertalen waarschijnlijk en kan je dat aan de ene kant/zijde en andere klant/zijde gebruiken.
Mijn kleine bijdrage,

Succes


Anjo Sterringa
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 14
Notes to answerer
Asker: Hartelijk dank, Anjo.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNicole_BC: 'partij te ener zijde en partij te anderer zijde' draagt mijn voorkeur
2 hrs
  -> Hangt m.i. af van het taalgebruik in de ovk - is het een akte en erg jargonnerig, dan wel, maar anders probeer ik zo gewoon mogelijk te schrijven - beïnvloed door Garner ;)

agree  Tina Vonhof: met Nicole.
8 hrs