KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

glass pearl x-ray method

Dutch translation: methode glasparelstralen


15:29 Nov 5, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Law: Contract(s) / contract
English term or phrase: glass pearl x-ray method
Contractor shall determine the metals content of the Waste using the glass pearl x-ray method.
Shayna Barby
Dutch translation:methode glasparelstralen
Explanation:
geeft natuurlijk niet de exacte naam weer voor x-ray, maar wordt toch vaak gebruikt
Groetjes,
Chantal

"Stralen is een procédé waarbij onder een druk van minimaal 2 bar, oplopend tot maximaal 7 bar, fijne poederdeeltjes of fijne poederkorreltjes tegen de carrosserie worden gespoten. Die poederdeeltjes variëren van afmeting en vorm, en ook het materiaal waarvan het poeder is gemaakt loopt uiteen van kersenpitten tot metaal- of glasdeeltjes. Er zijn grofweg gezegd drie methoden: - het zandstralen (met zand dus), dat thans verboden is in Nederland vanwege het gevaar voor de gezondheid (stoflongen!), - het gritstralen, een wat grovere methode, grit is een ander woord voor korrel en kan uit ieder denkbaar materiaal bestaan, en tenslotte voor het zeer fijne werk - het glasparelstralen; dit gebeurt met name voor het fijnere werk, zoals het op hoogglans brengen van bijvoorbeeld aluminium naar ook velgen en zelfs je hele motorblok kun je laten glasparelstralen."

http://www.porsche356club.nl/carrosserieteksten.htm

"Glasparelstralen
Voor materialen waarbij het stralen in principe de eindbewerking vormt, zoals aluminium, roestvrij staal, koper, maar ook voor meubels wordt gebruik gemaakt van zgn. glasparelstralen. Dit gebeurt met kleine glasbolletjes. Het resultaat is een oppervlak dat er licht gehamerd uitziet maar desondanks glad blijft. Toepassingsmogelijkheden zijn magnesiumvelgen en cilinderblokken."
http://home.planet.nl/~koopstraal/stralen.htm#glasparel
Selected response from:

Chantal Henno
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4methode glasparelstralen
Chantal Henno
3Röntgenstralingmethode (met glasparels)
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Röntgenstralingmethode (met glasparels)


Explanation:
Dit is niet helemáál mijn vak, maar het zou toch niet vreemd zijn als ik de methode zou herkennen, wat niet het geval is. Daarom alleen een vertaling van de afzonderlijke termen. Die zijn duidelijk genoeg, hoe je ze combineert is een gok. Wacht op experts!

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
methode glasparelstralen


Explanation:
geeft natuurlijk niet de exacte naam weer voor x-ray, maar wordt toch vaak gebruikt
Groetjes,
Chantal

"Stralen is een procédé waarbij onder een druk van minimaal 2 bar, oplopend tot maximaal 7 bar, fijne poederdeeltjes of fijne poederkorreltjes tegen de carrosserie worden gespoten. Die poederdeeltjes variëren van afmeting en vorm, en ook het materiaal waarvan het poeder is gemaakt loopt uiteen van kersenpitten tot metaal- of glasdeeltjes. Er zijn grofweg gezegd drie methoden: - het zandstralen (met zand dus), dat thans verboden is in Nederland vanwege het gevaar voor de gezondheid (stoflongen!), - het gritstralen, een wat grovere methode, grit is een ander woord voor korrel en kan uit ieder denkbaar materiaal bestaan, en tenslotte voor het zeer fijne werk - het glasparelstralen; dit gebeurt met name voor het fijnere werk, zoals het op hoogglans brengen van bijvoorbeeld aluminium naar ook velgen en zelfs je hele motorblok kun je laten glasparelstralen."

http://www.porsche356club.nl/carrosserieteksten.htm

"Glasparelstralen
Voor materialen waarbij het stralen in principe de eindbewerking vormt, zoals aluminium, roestvrij staal, koper, maar ook voor meubels wordt gebruik gemaakt van zgn. glasparelstralen. Dit gebeurt met kleine glasbolletjes. Het resultaat is een oppervlak dat er licht gehamerd uitziet maar desondanks glad blijft. Toepassingsmogelijkheden zijn magnesiumvelgen en cilinderblokken."
http://home.planet.nl/~koopstraal/stralen.htm#glasparel


Chantal Henno
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Leo te Braake | dutCHem: dit is toch geen analysemethode voor de hoeveelheid metaal in een vracht afval/schroot???!!!
4 hrs