KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

throughout the universe

Dutch translation: wereldwijd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:throughout the universe
Dutch translation:wereldwijd
Entered by: Evert DELOOF-SYS

13:51 Jun 25, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / contract in the film industry
English term or phrase: throughout the universe
The contributor grants the exclusive right tot he recording for the full period of copyright any renewals, revivals, reversions and extensions thereof and thereafter in perpetuity the right throughout the universe.
Willemina Hagenauw
wereldwijd
Explanation:
in Nederlandstalige contracten zou 'het hele universum' misschien wel wat belachelijk overkomen...
Je weet evenwel maar nooit. Misschien toch even aan je klant vragen.
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +7wereldwijd
Evert DELOOF-SYS
2in iedere denkbare plaats
Henk Peelen


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +7
wereldwijd


Explanation:
in Nederlandstalige contracten zou 'het hele universum' misschien wel wat belachelijk overkomen...
Je weet evenwel maar nooit. Misschien toch even aan je klant vragen.

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 37
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kate Hudson: well with private space travel now possible you never know....[:-)
59 mins

agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Ton Remkes: Misschien iets formeler: 'over de gehele wereld'
1 hr

agree  Tina Vonhof
1 hr

agree  Benny Raemaekers
5 hrs

agree  xxxNicole_BC
23 hrs

agree  Huijer
3 days23 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
in iedere denkbare plaats


Explanation:
voor het geval die ruimtereizen een soort Malta / Antillen / Panama in de lucht worden.

Je zult zien dat het niet lang duurt voor een thuiswonende student een uitwonende beurs probeert te bemachtigen met een postadres :
Melkweg 12
3285 XS Melkwegstelsel V
Universum

Je kunt maar beter voorbereid zijn!

--------------------------------------------------
Note added at 2004-06-25 20:16:03 (GMT)
--------------------------------------------------

Wat trouwens prima kan, is overstappen op een zijver bijwoord: universeel. Universeel betekent in feite ook overal. Helaas denken we bij universeel vaak meer aan algemeen, alzijdig.

... en daarna het eeuwige en universele recht.


Klinkt goed, maar doet een beetje filosofisch-theologisch aan.


http://www.scapinoballet.nl/content.php?mid=1286
“Maar als je dat er allemaal vanaf schraapt blijft er een simpel verhaal over dat over broederschap gaat, en over de weg naar volwassenheid, het afscheid van het bekende en de angst en nieuwsgierigheid naar het nieuwe, het onbekende. En dat is eeuwig en universeel.”


http://www.louisreichman.be/nl/intro/right.htm
Uiteraard blijft de ring een eeuwig en universeel gegeven, waarbij aparte combinaties en vormen toch telkens voor vernieuwing zorgen.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58