KudoZ home » English to Dutch » Law: Contract(s)

to the higher of

Dutch translation: 10 % van het verschuldigde bedrag, doch minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:to the higher of 10% of the amount due or US$25.00 (not to exceed the maximum amount permitted by law)
Dutch translation:10 % van het verschuldigde bedrag, doch minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens
Entered by: Henk Peelen

14:10 Dec 6, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s)
English term or phrase: to the higher of
For any payment that we do not receive by its due date, you agree to pay a late charge equal to the higher of 10% of the amount due or US$25.00 (not to exceed the maximum amount permitted by law), as reasonable collection costs.
Kaat
...
Explanation:
Voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, belooft u óf een telaat-boete ter hoogte 10 % van het verschuldigde bedrag óf 25,00 USD (welke van deze beide bedragen het hoogste is; het bewuste bedrag mag echter niet het wettelijk maximumbedrag overschrijden) te betalen, zijnde redelijke incassokosten.



Zo zou ik het doen.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-06 14:27:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Wat ook heel goed kan:
Voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, belooft u een telaat-boete ter hoogte 10 % van het verschuldigde bedrag (deze boete is minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens) te betalen, zijnde redelijke incassokosten.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-06 14:41:12 (GMT)
--------------------------------------------------

U belooft voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, redelijke incassokosten te betalen in de vorm van een telaat-boete van 10 % van het verschuldigde bedrag. Deze telaat-boete is bedraagt 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens.

Volgens mij het beste:
U belooft redelijke incassokosten te betalen voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen. Deze incassokosten zijn 10 % van het verschuldigde bedrag, doch minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens.
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Hartelijk dank. Gelukkig zijn er de medewerkers van proz.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6een boete ter hoogte van 10 procent van het uitstaande bedrag met een minimum van USD 25 (...xxxNicole_BC
3 +2...
Henk Peelen
4al naar gelang welke het hoogst isxxxFullCircle
1 -1een verhoging met
Gerda Rijsselaere


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): -1
een verhoging met


Explanation:
een toeslag van 10% op het verschuldigde bedrag of...

Gerda Rijsselaere
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mylène: Doet geen recht aan het feit dat het hoogste van de 2 bedragen moet worden betaald.
16 mins

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
...


Explanation:
Voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, belooft u óf een telaat-boete ter hoogte 10 % van het verschuldigde bedrag óf 25,00 USD (welke van deze beide bedragen het hoogste is; het bewuste bedrag mag echter niet het wettelijk maximumbedrag overschrijden) te betalen, zijnde redelijke incassokosten.



Zo zou ik het doen.


--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-06 14:27:29 (GMT)
--------------------------------------------------

Wat ook heel goed kan:
Voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, belooft u een telaat-boete ter hoogte 10 % van het verschuldigde bedrag (deze boete is minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens) te betalen, zijnde redelijke incassokosten.

--------------------------------------------------
Note added at 2004-12-06 14:41:12 (GMT)
--------------------------------------------------

U belooft voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen, redelijke incassokosten te betalen in de vorm van een telaat-boete van 10 % van het verschuldigde bedrag. Deze telaat-boete is bedraagt 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens.

Volgens mij het beste:
U belooft redelijke incassokosten te betalen voor iedere betaling die we niet op de vervaldag hebben ontvangen. Deze incassokosten zijn 10 % van het verschuldigde bedrag, doch minimaal 25,00 USD en maximaal de wettelijk toegestane bovengrens.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 58
Grading comment
Hartelijk dank. Gelukkig zijn er de medewerkers van proz.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxNicole_BC: met de tweede optie
14 mins

agree  xxxFullCircle: vind je laatste optie mooi.
52 mins
  -> volgens mij compact en duidelijk, hoewel ik bij het lezen aanvankelijk eventjes de indruk krijg dat 'redelijke' een bijwoord is, maar dat verdwijnt snel weer.

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
al naar gelang welke het hoogst is


Explanation:
nog een suggestie:

... komt u overeen te betalen een toeslag van, al naar gelang welke het hoogst is, 10% over het verschuldigde bedrag of US$ 25,- ...

zie bijv. ref onder G


    Reference: http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=MFCWD1654B952230A4...
xxxFullCircle
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 48

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
een boete ter hoogte van 10 procent van het uitstaande bedrag met een minimum van USD 25 (...


Explanation:
een boete ter hoogte van 10 procent van het uitstaande bedrag met een minimum van USD 25 (waarbij de boete het wettelijk maximaal toelaatbare bedrag niet overschrijdt)

ook een mogelijkheid

xxxNicole_BC
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mylène
3 mins
  -> Dankjewel.

agree  Joost Simons
21 mins
  -> Bedankt

agree  avantix
1 hr
  -> Dankjewel

agree  xxxLeo3
2 hrs
  -> Bedankt

agree  Francina
3 hrs
  -> Dankje

agree  11thmuse
7 hrs
  -> Dankjewel, Henk