KudoZ home » English to Dutch » Law: Patents, Trademarks, Copyright

proprietary trademarks

Dutch translation: handelsmerken eigen aan de onderneming


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:proprietary trademarks
Dutch translation:handelsmerken eigen aan de onderneming
Entered by: Roel Verschueren

10:29 Jul 6, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright
English term or phrase: proprietary trademarks
Those XXX trademarks designated with the “®” symbol are registered and those designated with “TM” are considered to be *proprietary trademarks* or are pending trademark applications in at least one country where this product/work is commercialized.
Erik Boers
Belgium
handelsmerken die de onderneming toebehoren, eigen aan de onderneming
Explanation:
Proprietary, benaderd vanuit financiële rapportering, is alles wat eigen (typisch) en dus uniek is aan de onderneming en DAAROM mag geactiveerd worden. Vanuit dit standpunt bekeken is het dus een merk dat door de onderneming tot de hare wordt beschouwd, HOEWEL het officiële papierwerk nog niet werd afgerond. Proprietary wordt eveneens gebruikt voor nieuwe productieprocessen (uniek aan de onderneming), onderzoeksmethodes, strategieën, opleidingsprogramma's enz.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen10 uren (2007-07-08 21:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

"Eigen aan" is dus het gevolg van een door de onderneming genomen beslissing, en wordt vaak gebruikt om duidelijk te maken op welke manier de ondermening zich van har concurrentie onderscheidt. Ik ken financiële rapporten waarin deze "proprietary" procedures, merken, procesen enz... aanzienlijke proporties aannemen langs de kant van de immateriële vaste activa.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen10 uren (2007-07-08 21:07:59 GMT)
--------------------------------------------------

har=haar
procesen=processen

sorry... te laat gezien
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bedrijfshandelsmerkenJack den Haan
3handelsmerken die de onderneming toebehoren, eigen aan de onderneming
Roel Verschueren


Discussion entries: 2





  

Answers


28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bedrijfshandelsmerken


Explanation:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Merk
Geregistreerd handelsmerk ®
Merken moeten worden geregistreerd. Als een merk niet of niet voldoende door de houder wordt beschermd, vervalt de wettelijke bescherming: het merk kan dan door iedereen worden gebruikt.
Merken die bijvoorbeeld het risico lopen hun bescherming te verliezen, omdat ze door veel mensen generiek worden gebruikt (ze worden gebruikt als soortnaam), zijn bijvoorbeeld Chocomel voor chocolademelk en Aspirine voor pijnstillers. Dit laatste merk van fabrikant Bayer is inmiddels in zowel de VS als in Nederland dusdanig verwaterd, dat het daar geen merk meer is.
Het registreren van een merk kan bijvoorbeeld bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Een merk kan voor de gehele Benelux, voor de gehele Europese Unie of per land internationaal geregistreerd worden. De kosten voor een Benelux-registratie zijn 240 euro en is geldig voor 3 klassen. Er zijn 45 klassen waarin een merk ingedeeld kan worden. Dit zijn uiteenlopende categorieën, van chemische producten tot (werktuig)machines en van vuurwapens tot zakelijke en administratieve diensten.
Een merk is geldig in de hele Benelux, ook als de merkhouder slechts zaken doet in Zeeland. De merkregistratie is tien jaar geldig en kan worden verlengd voor steeds een termijn van tien jaar.
[bewerk] ® en ™
In de Verenigde Staten is het gebruik van het ®-teken wettelijk beschermd. Om die reden wordt trademark-teken ™ gebruikt bij merken die wel gedeponeerd zijn, maar nog niet in het merkenregister zijn ingeschreven. Als het merk is ingeschreven, wordt ® wel gebruikt.
Het TM-teken wordt ook in Europa veel gebruikt, bijvoorbeeld in situaties waarin de registratieprocedure nog niet is afgerond. Het TM-teken heeft geen juridische betekenis.
Het ®-teken staat voor "registered trademark". Dit teken kan gebruikt worden als een waarschuwing naar derden, om aan te geven dat het merk is geregistreerd. Juridisch gezien heeft dit teken geen betekenis in de Benelux. In de VS heeft het teken echter wél juridische waarde en mag het niet zomaar gebruikt worden

http://cmdstud.khlim.be/~svandevoorde/kim/samenvattingen/mar...
Corporate licensing: een vorm van licentie waarbij het bedrijf het bedrijfshandelsmerk of logo dat in de ene productcategorie bekend geworden is in en verwante categorie laten gebruiken.

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 86

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Gerard de Noord: Ik vind één Google-treffer erg mager maar ben geen specialist.
10 hrs
  -> Bedankt Gerard. Is het ook, maar volgens mij gaat het meer om een incidentele samenstelling dan een vast begrip.

2 days10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
handelsmerken die de onderneming toebehoren, eigen aan de onderneming


Explanation:
Proprietary, benaderd vanuit financiële rapportering, is alles wat eigen (typisch) en dus uniek is aan de onderneming en DAAROM mag geactiveerd worden. Vanuit dit standpunt bekeken is het dus een merk dat door de onderneming tot de hare wordt beschouwd, HOEWEL het officiële papierwerk nog niet werd afgerond. Proprietary wordt eveneens gebruikt voor nieuwe productieprocessen (uniek aan de onderneming), onderzoeksmethodes, strategieën, opleidingsprogramma's enz.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen10 uren (2007-07-08 21:06:35 GMT)
--------------------------------------------------

"Eigen aan" is dus het gevolg van een door de onderneming genomen beslissing, en wordt vaak gebruikt om duidelijk te maken op welke manier de ondermening zich van har concurrentie onderscheidt. Ik ken financiële rapporten waarin deze "proprietary" procedures, merken, procesen enz... aanzienlijke proporties aannemen langs de kant van de immateriële vaste activa.

--------------------------------------------------
Note added at 2 dagen10 uren (2007-07-08 21:07:59 GMT)
--------------------------------------------------

har=haar
procesen=processen

sorry... te laat gezien

Roel Verschueren
Austria
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt!