KudoZ home » English to Dutch » Law: Patents, Trademarks, Copyright

Hashed fingerprint

Dutch translation: gehashte vingerafdruk


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Hashed fingerprint
Dutch translation:gehashte vingerafdruk
Entered by: Ingrid Collet

13:52 Jan 9, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright
English term or phrase: Hashed fingerprint
Het betreft een octrooi voor het nauwkeuriger afleiden van informatie uit vingerafdrukken.
Ingrid Collet
gehashte vingerafdruk
Explanation:
Dag Ingrid! Omdat het hier om een octrooitekst gaat, zou ik me niet wagen aan speculatieve interpretaties maar de term gewoon vernederlandsen. Dat is in de octrooiliteratuur doorgaans geen enkel probleem. Als je op 'gehasht' googelt, zie je trouwens dat er ook nogal wat Duitse treffers zijn. En als die Duitsers al niet moeilijk doen, tja...
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4gehashte vingerafdrukJack den Haan
2 +1hash van een vingerafdruk, vingerafdruk waarvan een hash is gemaakt, hash
Ron Willems
3elektronische of digitale vingerafdruk, hash
leo van bragt
3 -1verknoeide, mislukte, slechte vingerafdrukMargreet Logmans


Discussion entries: 1





  

Answers


26 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hashed fingerprint
elektronische of digitale vingerafdruk, hash


Explanation:
Ik denk dat het gaat om één of andere elektronische vingerafdruk, een soort van unieke binaire code. Ook de term "hash" wordt in het Nederlands blijkbaar wel gebruikt.


    Reference: http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article885...
    Reference: http://www.tue.nl/cursor/internet/jaargang50/cursor15/nieuws...
leo van bragt
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

49 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
hashed fingerprint
hash van een vingerafdruk, vingerafdruk waarvan een hash is gemaakt, hash


Explanation:
moeilijk te zeggen, zonder te weten in welke zin deze uitdrukking voorkomt.

een 'hash' is eigenlijk zélf een soort vingerafdruk, in overdrachtelijke zin, maar ik begrijp dat het in dit octrooi echt om *fysieke* vingerafdrukken gaat?

A hash function [1] is a reproducible method of turning some kind of data into a (relatively) small number that may serve as a digital "fingerprint" of the data. The algorithm "chops and mixes" (i.e., substitutes or transposes) the data to create such fingerprints. The fingerprints are called hash sums, hash values, hash codes or simply hashes. (Note that hashes can also mean the hash functions.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hash_function


Ron Willems
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
17 hrs

2 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
hashed fingerprint
verknoeide, mislukte, slechte vingerafdruk


Explanation:
Zoek maar eens op 'hash'

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2008-01-09 16:22:09 GMT)
--------------------------------------------------

Ik ben graag bereid me neer te leggen bij de vakkennis van Leo en Ron, maar misschien kun je voor de zekerheid even contact opnemen met je klant?

Margreet Logmans
Netherlands
Native speaker of: Dutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Jan Willem van Dormolen: Sorry, Margreet, maar dit is vakjargon.
18 hrs
  -> Daar was ik ook al achter gekomen, vind je het beter als ik het antwoord weghaal?

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hashed fingerprint
gehashte vingerafdruk


Explanation:
Dag Ingrid! Omdat het hier om een octrooitekst gaat, zou ik me niet wagen aan speculatieve interpretaties maar de term gewoon vernederlandsen. Dat is in de octrooiliteratuur doorgaans geen enkel probleem. Als je op 'gehasht' googelt, zie je trouwens dat er ook nogal wat Duitse treffers zijn. En als die Duitsers al niet moeilijk doen, tja...

Jack den Haan
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 86