KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

convents relating to non-compete

Dutch translation: akkoorden m.b.t. concurrentiebedingen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:convents relating to non-compete
Dutch translation:akkoorden m.b.t. concurrentiebedingen
Entered by: Vanders

20:17 Apr 8, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: convents relating to non-compete
Hallo

Dit is te vinden in de voorwaarden tot overname van bedrijf Y door bedrijf X. Ik dacht aan "niet-concurrentieclausules" of niet-concurrentiebedingen"?

"The negotiation and execution of a legally binding sale and purchase agreement on terms which are satisfactory to X, including but not limited to reasonable warranty and indemnity cover, restrictive convents relating to non-compete and restrictive convents relating to non-solicitation of employees, customers and suppliers."

Bedankt

Nathalie
Vanders
Belgium
akkoorden m.b.t. concurrentiebedingen en akkoorden m.b.t. het niet benaderen van personeel
Explanation:
Een convent is een onderlinge afspraak, een akkoord.
Een concurrentiebeding is een overeenkomst waarbij men akkorrd gaat de overnemer geen concurrentie aan te doen d.m.v. het benaderen van bestaande klanten enz...

--------------------------------------------------
Note added at 22 uren (2007-04-09 18:51:07 GMT)
--------------------------------------------------

sorry... akkoord gaat (niet akkorrd gaat)

--------------------------------------------------
Note added at 23 uren (2007-04-09 19:25:06 GMT)
--------------------------------------------------

Een niet-concurrentiebeding bestaat spijtig genoeg, inderdaad. Probleem is dat het een anglicisme is en door juristen als dusdanig in het Nedelands werd overgenomen. Taalkundig blijft het een dubbele negatie.
Selected response from:

Roel Verschueren
Austria
Grading comment
Bedankt, Roel.

Nathalie
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1niet-concurrentiebeddingen
Olli Leroy
4akkoorden m.b.t. concurrentiebedingen en akkoorden m.b.t. het niet benaderen van personeel
Roel Verschueren


  

Answers


22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
akkoorden m.b.t. concurrentiebedingen en akkoorden m.b.t. het niet benaderen van personeel


Explanation:
Een convent is een onderlinge afspraak, een akkoord.
Een concurrentiebeding is een overeenkomst waarbij men akkorrd gaat de overnemer geen concurrentie aan te doen d.m.v. het benaderen van bestaande klanten enz...

--------------------------------------------------
Note added at 22 uren (2007-04-09 18:51:07 GMT)
--------------------------------------------------

sorry... akkoord gaat (niet akkorrd gaat)

--------------------------------------------------
Note added at 23 uren (2007-04-09 19:25:06 GMT)
--------------------------------------------------

Een niet-concurrentiebeding bestaat spijtig genoeg, inderdaad. Probleem is dat het een anglicisme is en door juristen als dusdanig in het Nedelands werd overgenomen. Taalkundig blijft het een dubbele negatie.

Roel Verschueren
Austria
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 37
Grading comment
Bedankt, Roel.

Nathalie
Notes to answerer
Asker:

Asker: Een "niet-concurrentiebeding" bestaat wel hoor, maar jouw oplossing is ook het overwegen waard, Roel. Bedankt! Nathalie


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
niet-concurrentiebeddingen


Explanation:
Dan gaat mijn voorkeur uit naar deze denkrichting.

http://ec.europa.eu/comm/competition/publications/rules_nl.p...
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus...


--------------------------------------------------
Note added at 23 uren (2007-04-09 20:05:36 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.vacature.com/art2740
http://mineco.fgov.be/enterprises/vademecum/Vade15_nl-01.htm

Olli Leroy
Other
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
Notes to answerer
Asker: Tja, eigenlijk heeft Roel gelijk, maar niet-cncurrentiebeding is blijkbaar al goed ingeburgerd... Ik zal er een nachtje over slapen ;-) Nathalie

Asker: Bedankt, Roel, JB en Henk!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: Één d!
9 hrs
  -> Juist!

agree  Roel Verschueren: sorry, een concurrentiebeding ken ik, een niet-concurentiebeding niet... en beding is een negatie in zich
21 hrs
  -> Dan doe je normaal disagree.