KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

registered charity

Dutch translation: geregistreerde liefdadigheidsinstelling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:registered charity
Dutch translation:geregistreerde liefdadigheidsinstelling
Entered by: xxxwinterjasmij

08:21 Mar 26, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: registered charity
Is dit gewoon 'liefdadigheidsinstelling' of is het anders omdat er 'registered' bij staat?

Bedankt alvast
Ellemiek
Ellemiek Drucker
geregistreerde liefdadigheidsinstelling
Explanation:
In Nederland kennen we de CBF-keur die betrekking heeft op de goede besteding van de middelen. Daarnaast kennen we de Verklaring van geen bezwaar van CBF voor organisaties die nog niet aan alle criteria voldoen. Om geen verwarring te wekken met wat hier precies wordt bedoeld, lijkt mij een vrij letterlijke vertaling het meest op haar plaats.
Selected response from:

xxxwinterjasmij
Grading comment
Dank je wel Sietske :-)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +8erkend goed doel/erkende liefdadigheidsinstelling
Herman te Loo
3 +2erkende goede doelenalphabetty
4ingeschreven liefdadigheidsinstelling
Chris Hopley
3 +1geregistreerde liefdadigheidsinstellingxxxwinterjasmij


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +8
erkend goed doel/erkende liefdadigheidsinstelling


Explanation:
'registered' betekent hier dat het goede doel goedgekeurd is door een onafhankelijke instantie. In Nederland kennen we het CBF-keurmerk.


    Reference: http://www.cbf.nl
Herman te Loo
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jacqueline van der Spek
47 mins

agree  Els Immegeers
48 mins

agree  vixen
1 hr

agree  Mirjam Bonne-Nollen
1 hr

agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Iris70
1 hr

agree  Huijer
1 hr

agree  Sigrid Lensink-Damen
5 hrs

agree  Ariser
7 hrs

disagree  Chris Hopley: Het betekent zeker niet 'goedgekeurd'; het is in feite niets meer dan een soort KvK-inschrijving, maar dan voor liefdadigheidsinstellingen.
16 hrs

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
erkende goede doelen


Explanation:
liefdadigheidsorganisaties met CBF-keur, zoals bijvoorbeeld het reumafonds
voor een verklaring van cbf-keur zie hun site


    www.reumafonds.nl/reumafonds/nieuws/ archief/adviesvermogensbeleid.xml
    Reference: http://www.cbfkeur.nl
alphabetty
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Saskia Steur
1 hr

agree  Sigrid Lensink-Damen
5 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
geregistreerde liefdadigheidsinstelling


Explanation:
In Nederland kennen we de CBF-keur die betrekking heeft op de goede besteding van de middelen. Daarnaast kennen we de Verklaring van geen bezwaar van CBF voor organisaties die nog niet aan alle criteria voldoen. Om geen verwarring te wekken met wat hier precies wordt bedoeld, lijkt mij een vrij letterlijke vertaling het meest op haar plaats.


    Reference: http://www.google.nl/search?num=100&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&...
xxxwinterjasmij
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Dank je wel Sietske :-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Chris Hopley: Precies: gewoon geregistreerd.
5 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ingeschreven liefdadigheidsinstelling


Explanation:
Registration as a charity is nothing more than that. It is not a seal of approval that its income is spent or administered prudently or for the stated purposes. All the information you need about registered charities can be found here: http://www.charity-commission.gov.uk/registeredcharities/abo...

Chris Hopley
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 68