KudoZ home » English to Dutch » Law (general)

tort

Dutch translation: (jur): onrechtmatige daad


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tort
Dutch translation:(jur): onrechtmatige daad
Entered by: Evert DELOOF-SYS

09:27 Mar 26, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: tort
Besides its mandatory and the duality system for each kind of tort as above described, the Civil Liability Act has another remarkable feature: It has a full and very detailed list for the personal damages

the different kinds of tort: material and personal damages

Dit document werd opgesteld door een Spaans advocatenbureau. Het gaat hier om schadeloosstelling bij een auto-ongeval.
Els Immegeers
Belgium
(jur): onrechtmatige daad
Explanation:
Of nog: (gerechtelijk vervolgbare) benadeling
In België: soms ook 'tort'.

Bron:
Van Dale EN-NL
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +8(jur): onrechtmatige daad
Evert DELOOF-SYS
5schadelijke handeling of schadelijke daadKatleen Burm
5schade veroorzaakt door schuld
11thmuse


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +8
(jur): onrechtmatige daad


Explanation:
Of nog: (gerechtelijk vervolgbare) benadeling
In België: soms ook 'tort'.

Bron:
Van Dale EN-NL

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 61
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen
8 mins

agree  Jacqueline van der Spek
18 mins

agree  rodi
1 hr

agree  joeky janusch
3 hrs

agree  Sally van der Graaff
6 hrs

agree  Ariser
6 hrs

agree  xxxwinterjasmij: "gerechtelijk vervolgbare benadeling" vind ik beter, omdat 'onrechtmatige daad' niet helemaal de lading dekt. http://www.courtservice.gov.uk/cms/2714.htm#T
9 hrs

agree  xxxNicole_BC
1 day17 hrs

neutral  Jasper Kok: "Gerechtelijk vervolgbare benadeling" zou ik niet gebruiken omdat het geen strafrechtelijke vervolging door een OvJ betreft. Als het ruimer is dan onze onrechtmatige daad, dan lijkt mij 'handeling die recht geeft op schadevergoeding' beter.
33 days

1 day58 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
schade veroorzaakt door schuld


Explanation:
onrechtmatige daad is gedefinieerd in ons Burgerlijk Wetboek (art 1401)(of was dat vroeger?) De source tekst legt ook de nadruk op schade (materiele en immateriele schade). Omdat het schadevergoeding na ongeval betreft is het beter de BW definitie niet te gebruiken, omdat dit soort afdoening plaatsvindt op grond van verkeerswetgeving. Schade door schuld lijkt me zowel in Spanje als in NL toepasselijk.

11thmuse
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 110

2 days5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
schadelijke handeling of schadelijke daad


Explanation:
Viertalig Juridisch Woordenboek (E. Le Docte)

Katleen Burm
Native speaker of: Native in DutchDutch




Voters for reclassification
as
PRO / non-PRO
PRO (2): 11thmuse, Katleen Burm