KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

cancellation clause

Dutch translation: annuleringsclausule


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cancellation clause
Dutch translation:annuleringsclausule
Entered by: Jacki

17:50 Mar 12, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: cancellation clause
Stel, je laat een website ontwerpen door een professioneel ontwerper. Je sluit een contact af met daarin een `cancellation clause' waarin wordt aangegeven dat je het contract kunt opzeggen als het resultaat je niet bevalt.
Hoe heet een dergelijke clausule?

Jacki
Jacki
Netherlands
annuleringsclausule
Explanation:
De engelse definitie van deze term op Eurodicautom is:

"Provision in a contract stating the terms on which the contract may be cancelled."

Selected response from:

Joanna (Chris) Frehen
United Kingdom
Grading comment
Allemaal bedankt. Ik vond het zo voor de hand liggend dat ik dacht dat het wel niet goed zou zijn. Bovendien moet ik al IT-vertalers bij annuleren eerder denken aan de knop in computerprogramma's, zodat ik bang was dat het hier niet zou kloppen. Jacki
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4intrekbare bepaling / annuleringsclausule
Evert DELOOF-SYS
3 +1annuleringsclausule
Antoinette Verburg
2annuleringsclausuleJoanna (Chris) Frehen


Discussion entries: 1





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
annuleringsclausule


Explanation:
De engelse definitie van deze term op Eurodicautom is:

"Provision in a contract stating the terms on which the contract may be cancelled."



Joanna (Chris) Frehen
United Kingdom
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 10
Grading comment
Allemaal bedankt. Ik vond het zo voor de hand liggend dat ik dacht dat het wel niet goed zou zijn. Bovendien moet ik al IT-vertalers bij annuleren eerder denken aan de knop in computerprogramma's, zodat ik bang was dat het hier niet zou kloppen. Jacki

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
annuleringsclausule


Explanation:
Dit is het, denk ik.

Zie bijv.:
'Annuleringsclausule: conditie die in een koopcontract kan worden opgenomen, om de betalingsvoorwaarden te omschrijven met betrekking tot aanspraken bij annulering voor het einde van de contractperiode.'

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-12 18:13:15 (GMT)
--------------------------------------------------

Een \'opzeggingsclausule\' bestaat ook. Zie bijv. http://www.juriforum.nl/servlets/arp/pubsys/COMPUTERRECHT/ar...


    Reference: http://www.cbp.nl/inkbegr.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1276

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joanna (Chris) Frehen
1 min

19 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
intrekbare bepaling / annuleringsclausule


Explanation:
Indien je liever niet 'annuleringsclausule' gebruikt, dan kun je het nog altijd met 'intrekbare bepaling' proberen.

Babylon geeft volgende vertaling voor 'cancellation clause':

intrekbare bepaling: een bepaling in een contract die door een van beide partijen kan ingetrokken worden.

Persoonlijk zou ik het evenwel bij 'annuleringsclausule' houden.


HTH


Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706