KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

complementary, shadow or protective bids

Dutch translation: (gratis-->offertes als vriendendienst) offertes/schaduwoffertes/offertes met (ongeoorloofde) ingebouwde beperkingen...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:complementary, shadow or protective bids
Dutch translation:(gratis-->offertes als vriendendienst) offertes/schaduwoffertes/offertes met (ongeoorloofde) ingebouwde beperkingen...
Entered by: Evert DELOOF-SYS

14:50 May 12, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents / Competition law
English term or phrase: complementary, shadow or protective bids
Agreements regarding bidding practices

The company cannot:

* submit 'complementary',
'shadow' or 'protective' bids whereby comptetitors agree to submit token bids that are too high or contain special terms that would make them unacceptable while appearing genuine
Hans Hereijgers
gratis offertes/schaduwoffertes/offertes met (ongeoorloofde) ingebouwde beperkingen...
Explanation:
Een poging:
'schaduwoffertes'
blijkt al gebruikt te zijn en zou ik ook gebruiken:

... U kunt terugvallen op een schat aan informatie en expertise wereldwijd; Schaduwoffertes
terwijl u surft, ter vergelijking van uw offertes; Prijzen voor ...

www.marmergraniet.com/overons.htm -

'offertes met ingebouwde beperkingen'/'...met beperkende clausules'/'...met ingebouwde beschermingsclausules'...; geijkte term is me niet bekend.
In ek geval iets in die zin. Het toevoegen van 'ongeoorloofd' is veeleer een truc :)

En voor wat inspiratie kun je ook terecht op:
http://www.google.be/search?q=cache:kzZZ-insMcAC:www.minjust...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-12 18:44:26 (GMT)
--------------------------------------------------

zou bij nader inzien niet \'gratis\' gebruiken maar wel iets in de zin van: \'een vriendenofferte\' (cfr. \'vriendendienst\') maar bestaat dit wel? Maak er misschien \'offerte als vriendendienst\' van en vermeldt dit afzonderlijk in een voetnoot op dezelfde pagina, met vermelding van de definitie:

\"occurs when some competitors agree to submit bids
that are either too high to be accepted or contain special terms that will not be acceptable to the buyer.\"
http://www.google.be/search?q=cache:jFiXtYZN2mwC:www.usdoj.g...

Complimentary copy / room = kopie / kamer met vriendelijke groeten van = gratis
Impliciet (en met wat goede wil) zit daarin wel wat je met je definitie bedoelt :)
je krijgt die dingen eigenli!jk nooit zomaar \'gratis\'. Voor wat hoort wat, jawel
Selected response from:

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4aan of op-vullende, schijn, preservatieve/afschermendeTT&V
3gratis offertes/schaduwoffertes/offertes met (ongeoorloofde) ingebouwde beperkingen...
Evert DELOOF-SYS


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aan of op-vullende, schijn, preservatieve/afschermende


Explanation:
hier is denk ik met complement juiste hoeveelheid, getalsterkte (van dale) bedoeld, shadow hier betekent denk ik schijn, en beschermend heeft hier meer de betekenis van buiten de deur houden dus afschermend

Groeten
Petra

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-13 00:52:45 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

complimentary is gratis, complementary is aanvullend

TT&V
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 60

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gratis offertes/schaduwoffertes/offertes met (ongeoorloofde) ingebouwde beperkingen...


Explanation:
Een poging:
'schaduwoffertes'
blijkt al gebruikt te zijn en zou ik ook gebruiken:

... U kunt terugvallen op een schat aan informatie en expertise wereldwijd; Schaduwoffertes
terwijl u surft, ter vergelijking van uw offertes; Prijzen voor ...

www.marmergraniet.com/overons.htm -

'offertes met ingebouwde beperkingen'/'...met beperkende clausules'/'...met ingebouwde beschermingsclausules'...; geijkte term is me niet bekend.
In ek geval iets in die zin. Het toevoegen van 'ongeoorloofd' is veeleer een truc :)

En voor wat inspiratie kun je ook terecht op:
http://www.google.be/search?q=cache:kzZZ-insMcAC:www.minjust...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-12 18:44:26 (GMT)
--------------------------------------------------

zou bij nader inzien niet \'gratis\' gebruiken maar wel iets in de zin van: \'een vriendenofferte\' (cfr. \'vriendendienst\') maar bestaat dit wel? Maak er misschien \'offerte als vriendendienst\' van en vermeldt dit afzonderlijk in een voetnoot op dezelfde pagina, met vermelding van de definitie:

\"occurs when some competitors agree to submit bids
that are either too high to be accepted or contain special terms that will not be acceptable to the buyer.\"
http://www.google.be/search?q=cache:jFiXtYZN2mwC:www.usdoj.g...

Complimentary copy / room = kopie / kamer met vriendelijke groeten van = gratis
Impliciet (en met wat goede wil) zit daarin wel wat je met je definitie bedoelt :)
je krijgt die dingen eigenli!jk nooit zomaar \'gratis\'. Voor wat hoort wat, jawel

Evert DELOOF-SYS
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 2706
Grading comment
Bedankt!