KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

opposable

Dutch translation: tegenstelbaar


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:opposable
Dutch translation:tegenstelbaar
Entered by: Bryan Crumpler

08:30 Oct 22, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents / contract for delivery of goods
English term or phrase: opposable
The parties undertake to inform in case of reorganization or change of identification attributes (name, headquarters, juridicial form), by fax or by registered letter, being opposable from the date of reception.
Renate van den Bos
tegenstelbaar
Explanation:
is de gebruikelijke juridische term (althans in België)

succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-22 08:37:50 (GMT)
--------------------------------------------------

vb.: \"tegenstelbaar(heid):
d.w.z. dat een bepaald feit of document kan ingeroepen worden tegenover een bepaalde partij of zelfs tegenover derden.\"

zie http://www.notare.be/hinh.htm

Ook tegenwerpbaar schijnt te worden gebruikt:
\"De bovenvermelde beslissingen zijn tegenwerpbaar aan derden indien voldaan is aan de openbaarmakingformaliteiten. Eventuele beperkingen van hun vertegenwoordigingsbevoegdheid zijn evenwel niet tegenwerpbaar aan derden.\"

zie http://www.advoring.be/content/newsflash.html

Selected response from:

Serge L
Grading comment
Ik heb tegenwerpbaar gebruikt. Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2tegenstelbaarSerge L
4aanvechtbaar, bestrijdbaar, vatbaar voor oppositie/tegenkanting/tegenwerking, weerlegbaarNadia Ellis
4.... kan men verweer voeren tegen ....
Henk Peelen
4... kan men in verzet komen tegen...
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
tegenstelbaar


Explanation:
is de gebruikelijke juridische term (althans in België)

succes,

Serge L.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-22 08:37:50 (GMT)
--------------------------------------------------

vb.: \"tegenstelbaar(heid):
d.w.z. dat een bepaald feit of document kan ingeroepen worden tegenover een bepaalde partij of zelfs tegenover derden.\"

zie http://www.notare.be/hinh.htm

Ook tegenwerpbaar schijnt te worden gebruikt:
\"De bovenvermelde beslissingen zijn tegenwerpbaar aan derden indien voldaan is aan de openbaarmakingformaliteiten. Eventuele beperkingen van hun vertegenwoordigingsbevoegdheid zijn evenwel niet tegenwerpbaar aan derden.\"

zie http://www.advoring.be/content/newsflash.html




    ervaring
Serge L
PRO pts in pair: 392
Grading comment
Ik heb tegenwerpbaar gebruikt. Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Carole Raes
14 mins
  -> Bedankt Carole!

agree  Gosse: in NL is 'tegenwerpen' het gebruikelijke werkwoord.
49 mins
  -> Bedankt, weer iets bijgeleerd vandaag :o)

56 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
.... kan men verweer voeren tegen ....


Explanation:
vanaf de datum van ontvangst kan men verweer voeren tegen deze reorganisatie of wijziging van identiteitskenmerken

of:
kan men deze ... bestrijden
kan men zich verzetten tegen ....

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
... kan men in verzet komen tegen...


Explanation:
alternatief voor Henk's formulering

Leo te Braake | dutCHem
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 1316

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
aanvechtbaar, bestrijdbaar, vatbaar voor oppositie/tegenkanting/tegenwerking, weerlegbaar


Explanation:
van Dale E-N

Euthanasie. Advies verleend door de Conferentie van de Orden( ...
... ADVIES VERLEEND DOOR DE CONFERENTIE VAN DE ORDEN. doc : a025025. Datum : 00.00.1976. ... Het
uitgestelde verzoek («euthanasie testament») is al even aanvechtbaar. ...
www.ordomedic.be/nl/a25/A025025N.htm - 10k - Cached - Similar pages

Notulen raadsvergadering 26 juni 2002 om 20.00 uur - 853461
... De VVD-fractie heeft aangegeven dat de gang van zaken juridisch aanvechtbaar kan
zijn. ... van de raad verzocht in overleg met de provincie te komen tot een datum ...
www.amersfoort.nl/intranet/amersfoort/ ris/ris2002/raad08/no0626.htm - 101k - Cached - Similar pages

subjectief recht subjectief recht
... vaststellen weerlegbaar voor andere gegevens met geschreven bewijs (tegenbrief).
idem weerlegbaar met alle bewijsmiddelen. Onderhandse ...
allserv.rug.ac.be/~boboucka/SLIDESAA.htm - 62k - Cached - Similar pages



Nadia Ellis
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 32