KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

negative covenant

Dutch translation: negatief beding


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:negative covenant
Dutch translation:negatief beding
Entered by: Henk Peelen

15:32 May 22, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: negative covenant
Duty of Confidentiality and Negative Covenant (een artikel van een lease agreement)
Kaat
negatief beding
Explanation:
een covenant is ook een beding (zie erste internetreferentie



internetreferentie 2:
Als een contract een negatief beding bevat wordt dit beding nietig verklaard en blijft de rest van het contract in stand, tenzij dit beding dusdanig is dat zij het contract als geheel onrechtvaardig maakt.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-22 16:57:08 (GMT)
--------------------------------------------------

die eerste internetreferentie werkt niet, maar je vindt het door onder \"search gloassaries\" naar \"covenant\" ter zoeken. Volgens Williamson is het ook \"beding\". Lijkt me goed te mogelijk.

Verder Kluwer, terminologie financieel management:
negative covenant:
overeenkomst waarbij partijen zich verplichten iets niet te doen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 10:35:53 (GMT)
--------------------------------------------------

for those who want to rely on \"natural family planning\" with the aid of \"maige days\", please note that meat is not allowed on Ash Wednedday and on fridays, but fish is.
So, check the birthday of you and you partner. It seems not to work for \"pisces\" ....

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 10:40:26 (GMT)
--------------------------------------------------

mopjes??? In een land in het Verre Oosten is het verplicht (ik bedoel familieplanning, katholiek zijn bepaald niet).
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
Dank je wel.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2onthoudingsverplichting
Chris Hopley
4negatief beding
Henk Peelen


  

Answers


45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
negatief beding


Explanation:
een covenant is ook een beding (zie erste internetreferentie



internetreferentie 2:
Als een contract een negatief beding bevat wordt dit beding nietig verklaard en blijft de rest van het contract in stand, tenzij dit beding dusdanig is dat zij het contract als geheel onrechtvaardig maakt.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-22 16:57:08 (GMT)
--------------------------------------------------

die eerste internetreferentie werkt niet, maar je vindt het door onder \"search gloassaries\" naar \"covenant\" ter zoeken. Volgens Williamson is het ook \"beding\". Lijkt me goed te mogelijk.

Verder Kluwer, terminologie financieel management:
negative covenant:
overeenkomst waarbij partijen zich verplichten iets niet te doen

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 10:35:53 (GMT)
--------------------------------------------------

for those who want to rely on \"natural family planning\" with the aid of \"maige days\", please note that meat is not allowed on Ash Wednedday and on fridays, but fish is.
So, check the birthday of you and you partner. It seems not to work for \"pisces\" ....

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-24 10:40:26 (GMT)
--------------------------------------------------

mopjes??? In een land in het Verre Oosten is het verplicht (ik bedoel familieplanning, katholiek zijn bepaald niet).


    Reference: http://www.proz.com/?sp=mt&just_sp=&inline=&eid_s=
    Reference: http://rechten.kub.nl/dbsr/Engeland.pdf/eir06.pdf
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150
Grading comment
Dank je wel.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
onthoudingsverplichting


Explanation:
-> "Think of a negative covenant as a promise not to do something. Lenders use negative covenants to protect their investment."
http://www.investopedia.com/terms/n/negativecovenant.asp

-> "A negative covenant is one where the party binds himself that he has not performed and will not perform a certain act; such as, that he will not encumber."
http://www.lectlaw.com/def/c323.htm

-> "De ex-vennoot die een
handelsfonds heeft gebruikt, is evenwel onderhevig aan een wettelijk niet-concurrentie-
verplichting analoog aan de wettelijke onthoudingsverplichting voor de verkoper van een handelszaak. Deze onthoudingsverplichting wordt afgeleid uit de verplichting tot vrijwaring voor eigen daad ex artikel 1625 B.W.18"
http://homepage.mac.com/davedepickere/PDF/Bedrijfsinterne.pd...

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-23 11:20:13 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Zich onthouden van\" is a well-worn phrase in Dutch legal texts with no particular connotation of conjugal activity or abstention therefrom:

-> \"Naast het gestelde in het reglement verbinden partijen zich ... zich te onthouden van acties of gedragingen die de mediation in ernstige mate bemoeilijken of belemmeren;\"
http://www.rechtspraak.nl/over_rechtspraak/informatie_over_r...

-> \"De Europese Unie ... roept alle partijen bij het staakt-het-vuren van Lusaka op zich te onthouden van militaire of andere provocerende acties\"
http://europa.eu.int/abc/doc/off/bull/nl/200204/p106016.htm

-> \"De Overheid ... behoort ... zich te onthouden van maatregelen, die ertoe kunnen leiden, dat steun worde verleend aan wat zich opzettelijk kant tegen de openbare orde en de goede zeden\"
http://www.ub.rug.nl/dnpp/polpart/cda/arp34.html


    Reference: http://www.investopedia.com/terms/n/negativecovenant.asp
    Reference: http://www.lectlaw.com/def/c323.htm
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henk Peelen: hahahaha, doet een beetje erg aan natuurlijke geboorteregeling en "vrijdag geen vlees" denken.
1 hr
  -> 'Vrijdag geen vlees' als anticonceptiemthode lijkt me niet zo betrouwbaar; een hele week 'geen vlees' heeft een beter kans van slagen, zou ik zeggen... ;-)

agree  AllisonK: this sounds plausible to me - please refrain from the meat comments, some of us are married..........;)
10 hrs
  -> lol ;-)

agree  Marijke Mayer: De mopjes worden wel steeds gewaagder; maar dat moet kunnen!
15 hrs