KudoZ home » English to Dutch » Law/Patents

licensed health care professional

Dutch translation: erkende/officiële (para)medische beroepsbeoefena(a)r(en)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:licensed health care professional
Dutch translation:erkende/officiële (para)medische beroepsbeoefena(a)r(en)
Entered by: xxxblomguib

22:09 Jun 28, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: licensed health care professional
stukje van een disclaimer bij een medisch product...iemand een compacte omschrijving?
xxxblomguib
erkende/officiële (para)medische beroepsbeoefena(a)r(en)
Explanation:
The context you gave might not be enough.
Selected response from:

Meturgan
Hungary
Grading comment
alhoewel ik in lekentaal zou kiezen voor Chirs'oplossing, heb ik het hier met opzet algemener en vager gehouden: het gaat om text die qua inhoud alleen bedoeld is voor chirurgen en stomatologen...er komt geen huisarts of apotheker aan te pas...Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3arts of apotheker, (huis)arts of specialist
Chris Hopley
4Erkend (huis)arts, erkende medicus
ShirleyV
4erkende/officiële (para)medische beroepsbeoefena(a)r(en)Meturgan
3 +1gediplomeerd medisch personeelManuel Garcia


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gediplomeerd medisch personeel


Explanation:
mogelijkheid

Manuel Garcia
Spain
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ramon Somoza
1 hr

58 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
erkende/officiële (para)medische beroepsbeoefena(a)r(en)


Explanation:
The context you gave might not be enough.


    www.sidn.nl/sidn/flat/Service/Archief/College_van_beroep/ Uitspraken/mensendiecktherapeut.nl/ - 7
Meturgan
Hungary
PRO pts in pair: 223
Grading comment
alhoewel ik in lekentaal zou kiezen voor Chirs'oplossing, heb ik het hier met opzet algemener en vager gehouden: het gaat om text die qua inhoud alleen bedoeld is voor chirurgen en stomatologen...er komt geen huisarts of apotheker aan te pas...Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
arts of apotheker, (huis)arts of specialist


Explanation:
Better to avoid a literal translation, but to write something more meaningful for the locale your text is to be used in. In Dutch PILs, you normally find sentences along the lines of:

-> "Als u bijwerkingen constateert die niet in deze bijsluiter worden vermeld, licht dan uw arts of apotheker in."
http://www.lilly.nl/Nitro/objects/Zyprexa_5mg_Bijsluiter_062...

-> "Gebruik van DepoCyte samen met andere geneesmiddelen:
Licht uw arts of specialist in als u andere geneesmiddelen gebruikt of onlangs heeft gebruikt, ook als
het geneesmiddelen betreft, waarvoor geen recept noodzakelijk is."
http://pharmacos.eudra.org/F2/register/an_pdf/human/187/h_18...

-> "Vertel daarom uw huisarts of specialist welke geneesmiddelen u zonder recept koopt"
http://www.staringapotheek.nl/ouder.htm

NB: 'health care professional' is very broad in meaning and can include anything from a substance abuse counsellor to a brain surgeon. However, in reference to medicines it will usually mean the person who prescribed them, therefore limiting the possible range, the most obvious being the pharmacist, GP and hospital-based specialist.


    Reference: http://www.lilly.nl/Nitro/objects/Zyprexa_5mg_Bijsluiter_062...
Chris Hopley
Netherlands
Native speaker of: English
PRO pts in pair: 785

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxGeoZoo
6 hrs

agree  AllisonK: exactly
7 hrs

agree  joeky janusch
8 hrs

2 days10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Erkend (huis)arts, erkende medicus


Explanation:
erkend, ipv gediplomeerd

ShirleyV
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 31