KudoZ home » English to Dutch » Livestock / Animal Husbandry

hip scoring

Dutch translation: Heupdysplasie-onderzoek


12:28 Feb 15, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Livestock / Animal Husbandry / pets
English term or phrase: hip scoring
Large breed dogs should have their hips checked for hip dysplasia (called hip scoring).
Is dit een speciaal soort onderzoek en bestaat hier een Nederlandse term voor?
Renate van den Bos
Dutch translation:Heupdysplasie-onderzoek
Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2005-02-15 12:59:07 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.dierenkliniekkusters.nl/voorlichting/f_heupdyspla...
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Bedankt! Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2Heupdysplasie-onderzoek
Sven Petersson
4 +1heuptestbalohan
4heuptestbalohan
3HD-test
11thmuse
2heupevaluatie (aan de hand van punten)
Henk Peelen


  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
heupevaluatie (aan de hand van punten)


Explanation:
engels-nederlands woordenboek voor landbouw- en milieuwetenschappen:
score judging, scoring, pointing = puntenbeoordeling.

Als deze vertaling hier van toepassing is, worden waarschijnlijk punten gebruikt om de gezondheidstoestand van de heupen aan te duiden.

Henk Peelen
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
Heupdysplasie-onderzoek


Explanation:
:o)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2005-02-15 12:59:07 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.dierenkliniekkusters.nl/voorlichting/f_heupdyspla...


    Reference: http://www.canecorsonancy.nl/hd.htm
    Reference: http://www.debeestenhoek.nl/diergeneeskunde/heupdysplasie.ht...
Sven Petersson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt! Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Gerard de Noord: Of HD-test
36 mins
  -> Thank you very much!

agree  Jacqueline van der Spek
4 hrs
  -> Thank you very much!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
heuptest


Explanation:
Beste Renate

Een goede beschrijving van hip dysplasia en hip scoring vindt u op deze website: http://www.acay.com.au/~dissi/sbc/hipdys.htm. Bij hip scoring wordt de kwaliteit van de heupen bij honden onderzocht.

Heupscore bestaat in het Nederlands, maar hiermee bedoelt men eigenlijk het resultaat van het onderzoek, terwijl het in uw brontekst om het onderzoeksproces gaat.

Een passende oplossing hier is heuptest, een term die frequent voorkomt bij beshrijving van honden (zie links)

Hi ik ben Ben . Regist.nr.G-0-2325700 & Isds 250478. Geboren op 6-01-2000. heuptest:Hd A - 30. ogentest: vrij. fokker: E.Morgan-("The Butcher"). (link 1)

Toen kwam de zwarte dag !! na gediend te hebben als dekreu deze zomer, werd bij hem tijdens de heuptest arthrose vastgesteld. (link2)





In het Nederlands bestaat de term "heupscore" wel degelijk.



    Reference: http://www.border-collie.nl/ben.htm
    Reference: http://www.colliepassion.be/sheppa.html
balohan
Native speaker of: Native in DutchDutch

9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
HD-test


Explanation:
dunkt mij

11thmuse
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 5

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
heuptest


Explanation:
Beste Renate

Een goede beschrijving van hip dysplasia en hip scoring vindt u op deze website: http://www.acay.com.au/~dissi/sbc/hipdys.htm. Bij hip scoring wordt de kwaliteit van de heupen bij honden onderzocht.

Heupscore bestaat in het Nederlands, maar hiermee bedoelt men eigenlijk het resultaat van het onderzoek, terwijl het in uw brontekst om het onderzoeksproces gaat.

Een passende oplossing hier is heuptest, een term die frequent voorkomt bij beshrijving van honden (zie links)

Hi ik ben Ben . Regist.nr.G-0-2325700 & Isds 250478. Geboren op 6-01-2000. heuptest:Hd A - 30. ogentest: vrij. fokker: E.Morgan-("The Butcher"). (link 1)

Toen kwam de zwarte dag !! na gediend te hebben als dekreu deze zomer, werd bij hem tijdens de heuptest arthrose vastgesteld. (link2)





In het Nederlands bestaat de term "heupscore" wel degelijk.


--------------------------------------------------
Note added at 3 days 22 hrs 37 mins (2005-02-19 11:05:36 GMT)
--------------------------------------------------

Heupysplasie-onderzoek is de eerder technische term, heuptest de eerder populistische term. Gebruik de term die het best in de context past.


    Reference: http://www.border-collie.nl/ben.htm
    Reference: http://www.colliepassion.be/sheppa.html
balohan
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem
58 mins