KudoZ home » English to Dutch » Management

corporate citizen

Dutch translation: maatschappelijk verantwoorde onderneming


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:corporate citizen
Dutch translation:maatschappelijk verantwoorde onderneming
Entered by: Michiel Zijlstra

09:16 Jun 22, 2005
English to Dutch translations [PRO]
Management
English term or phrase: corporate citizen
Company XXX wants to be known as a responsible corporate citizen. Good corporate citizenship means paying attention to the affect we have on people and communities. This includes the company’s impact on society, the environment, and even individual employees and their families.
Michiel Zijlstra
maatschappelijk verantwoorde onderneming
Explanation:
of als werkwoordelijke uitdrukking:
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Selected response from:

Gerda Rijsselaere
Belgium
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +7maatschappelijk verantwoorde onderneming
Gerda Rijsselaere
4 +1lid van de maatschappij / goed ondernemersgedrag
Drs. Pieter Stolwijk
4collectief en sociaal verantwoordelijke instelling
Veerle Gabriels


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +7
maatschappelijk verantwoorde onderneming


Explanation:
of als werkwoordelijke uitdrukking:
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Gerda Rijsselaere
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Funambule: Bedrijf XXX wil gezien worden als een maatschappelijk verantwoorde onderneming. Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent ...etc.
7 mins

agree  Sanmar
9 mins

agree  shineda: http://www.maatschappelijkverantwoordondernemen.net/ ; al geruime tijd zeer gebruikelijk (56.000 google-hits)
34 mins

agree  Nico Staes
1 hr

agree  René Knoop
1 hr

agree  Pierre Grabowski: ik zou dit ook gebruiken
2 hrs

agree  Els Thant, M.A., B.Tr.
5 hrs

neutral  Leo te Braake | dutCHem: verantwoord ondernemen, maar verantwoordelijke onderneming imho (Je kunt dat verschuiven van punten volgens mij niet voor elkaar krijgen zoals Kudoz nu werkt. Maar dat is niet erg)
11 hrs
  -> Heb even gegoogled en ze komen allebei voor. Heb de vraag voorgelegd aan de taalunie. Als jij gelijk hebt, verdien je volgens mij de (eventuele) punten ;-))

6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
lid van de maatschappij / goed ondernemersgedrag


Explanation:
Een beetje variatie is wel nodig, anders wordt het te stijf Nederlands. Eventueel 'goed ondernemersgedrag binnen de maatschappij' enz.

Drs. Pieter Stolwijk
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Leo te Braake | dutCHem: je variant vind ik zo gek nog niet!
11 hrs

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
collectief en sociaal verantwoordelijke instelling


Explanation:
gezien de context, zou ik dit als een mogelijkheid zien


Veerle Gabriels
Belgium
Native speaker of: Dutch