KudoZ home » English to Dutch » Management

best-practice

Dutch translation: 's werelds beste producent van halfgeleiders, met best practices in elke productiefase


11:24 Apr 21, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Management
English term or phrase: best-practice
"The company [Samsung] flew in planeloads of technical consultants from all over the world, especially Japan, during this period, trying to become the world's BEST-PRACTICE producer at each stage of semiconductor manufacturing."
Mirjam Bonne-Nollen
Dutch translation:'s werelds beste producent van halfgeleiders, met best practices in elke productiefase
Explanation:
"the world's BEST-PRACTICE producer" komt op mij een beetje onzinnig over; best practices zijn best practices (ook in het NL), maar "de beste BP producer" loopt volgens mij niet...

een omschrijving als de bovenstaande is dan misschien de beste oplossing
Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Bedankt, Ron. Verderop in de tekst komen die 'best practices' nog een keer voor, dus ik hou ze erin!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3's werelds beste producent van halfgeleiders, met best practices in elke productiefase
Ron Willems
4 +2best practice
Jessica Mulder
3 +1optimale werkmethodenErik Boers
2goede praktijk
Luc Dielis


  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
goede praktijk


Explanation:
http://www.centexbel.be/bigimages_2006/CGP-textielafval_fich...

Luc Dielis
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
's werelds beste producent van halfgeleiders, met best practices in elke productiefase


Explanation:
"the world's BEST-PRACTICE producer" komt op mij een beetje onzinnig over; best practices zijn best practices (ook in het NL), maar "de beste BP producer" loopt volgens mij niet...

een omschrijving als de bovenstaande is dan misschien de beste oplossing

Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 107
Grading comment
Bedankt, Ron. Verderop in de tekst komen die 'best practices' nog een keer voor, dus ik hou ze erin!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Erik Boers: "Beste producent met best practices" lijkt mij een beetje dubbelop. En ik hou ook niet zo van "best practices" in een Nederlandse zin.
5 mins
  -> merci Erik. de beste producent zal ook best wel de beste productiemethoden hanteren, maar het is toch echt niet hetzelfde/dubbelop, als je het mij vraagt...

agree  Kitty Brussaard: 'Best practices' wordt normaliter niet vertaald, maar in deze specifieke context vind ik dit een hele mooie oplossing. M.i. niet dubbelop
23 mins
  -> dank je wel, Kitty :)

agree  Lianne van de Ven
53 mins
  -> dank je wel, Lianne

agree  Hester Eymers
1 hr
  -> merci, Hester

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
best practice


Explanation:
Ik zou het gewoon best practice houden, is ook een term die zo in NLse wiki voorkomt. Geeft als best practice meer dan 50000 hits op NLse pagina's.

Jessica Mulder
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tineke Van Beukering: Ja, er staat inderdaad een mooie uitleg over deze term in de NL wiki zoals Jessica aangeeft. Gewoon zo laten staan dus.
4 mins
  -> Dank Tineke!

agree  Carolien de Visser
18 mins
  -> En jij ook Carolien!

neutral  Ron Willems: helemaal met je eens dat het onvertaald moet blijven, maar in deze (rare, incorrecte) bronzin past het niet zo: "'s werelds best practice producent", "'s werelds beste practice-producent" ...
37 mins

neutral  Jan Willem van Dormolen: Van mij hoeft het niet in het Engels. Zo specifiek, cultureel gebonden is het niet om de beste manier van werken te kiezen. Ik vertaal het altijd, en krijg nooit klachten.
2 hrs

23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
optimale werkmethoden


Explanation:
De beste halfgeleiderfabrikant ter wereld, met optimale werkmethoden in elke productiefase.

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Kitty Brussaard: Zou evt. ook kunnen, als je ervan uitgaat dat 'optimale werkmethoden' hetzelfde is als 'best practices' (bewezen 'beste praktijken/werkmethoden')
12 mins
  -> Optimale werkmethoden zijn de beste, toch?

neutral  Ron Willems: "best practices" heeft een heel specifieke betekenis, en die gaat verloren als je een niet-standaard vertaling gebruikt. en aangezien er geen standaardvertaling is (voor zover ik weet), zitten we toch aan de Engelse term vast vrees ik
26 mins
  -> Ik weet dat het vaak vechten tegen de bierkaai is, maar ik probeer toch altijd Nederlandse alternatieven te vinden. Beste/optimale werkmethoden/productiepraktijken vind ik in deze context zeker kunnen.

agree  Jan Willem van Dormolen: 'Beste werkmethoden' is m.i. een goede vertaling van 'best practices'. Zie ook http://www.dickvanzijderveld.nl/pages/dvz-wdl_6b.html.
2 hrs
  -> Bedankt, Jan Willem.