KudoZ home » English to Dutch » Manufacturing

backflush material

Dutch translation: backflush(materiaal)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backflush material
Dutch translation:backflush(materiaal)
Entered by: avantix

17:31 Sep 1, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Manufacturing / SAP
English term or phrase: backflush material
Sentence: Do not require the same sort of traceability as direct issue materials because they are strictly related to packaging
Consumption quantity determined automatically when production of finished goods is completed

"direct issue material" = materiaal/artikelen uit voorraad die voor productie moeten worden vrijgegeven - "backflush material" kan zonder vrijgave worden gebruikt.

Zou de term *verbruiksmateriaal* hier passen?
avantix
Netherlands
*
Explanation:
Misschien heb je wel iets aan de term "backflush costing" wat wil zeggen : kostensysteem dat de vastlegging weglaat van sommige of alle stadia van het proces van het kopen van directe materialen tot het verkopen van het gereed product.

http://www.fons-vernooij.nl/bb-site/Vaktermen-MA-OU.htm
Selected response from:

Katrien De Clercq
Grading comment
Bedankt. De opdrachtgever wilde zich beperken tot 'backflush' zonder toevoeging
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3terugwaarts afgeboekt/af te boeken materiaal, backflushmateriaalJack den Haan
3hulpstoffen/hulpmaterialen
Leo te Braake | dutCHem
2*
Katrien De Clercq


Discussion entries: 4





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
*


Explanation:
Misschien heb je wel iets aan de term "backflush costing" wat wil zeggen : kostensysteem dat de vastlegging weglaat van sommige of alle stadia van het proces van het kopen van directe materialen tot het verkopen van het gereed product.

http://www.fons-vernooij.nl/bb-site/Vaktermen-MA-OU.htm


Katrien De Clercq
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Bedankt. De opdrachtgever wilde zich beperken tot 'backflush' zonder toevoeging

32 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hulpstoffen/hulpmaterialen


Explanation:
verpakkingsmateriaal valt er vaak onder, maar ook hulpstoffen die niet in het eindproductt terecht komen: In de chemie bv tijdelijke oplosmiddelen. (Dit dateert overigens uit een tijd dat traceability-eisen minder strikt waren dan nu.)


Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Tina Vonhof: ben geen expert maar lijkt me heel aanneemelijk.
55 mins

disagree  Jack den Haan: Niet specifiek genoeg... Geintje Leo ;-)
1 day22 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
terugwaarts afgeboekt/af te boeken materiaal, backflushmateriaal


Explanation:
Terminology voor de Logistiek [Vereniging Logistiek Management/ISBN 90 800435 2 4]: backflush = terugwaarts afboeken: "Het administratief van de onderdelenvoorraad afboeken van onderdelen die gebruikt werden in een samenstelling of subsamenstelling. Het aantal wordt bepaald door explosie van de stuklijst na het tellen van de productie van de gefabriceerde samenstellingen". In de bijbehorende woordenlijst wordt de term onvertaald vermeld.

Jack den Haan
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 18

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Harry Borsje: en dan vooral met je allerlaatste opmerking (@writeaway: excuus voor mijn onbedoelde, want onvaste, muisklik op de Reverse pair knop!)
18 mins
  -> Bedankt Harry.

agree  11thmuse
1 day18 hrs
  -> Bedankt Henk.

agree  Leo te Braake | dutCHem: Ik vind de VLM-definitie niet volledig! In bv de chemische industrie wordt heel vaak (en met reden) geboekt op basis van de hoofdgrondstof, omdat de verkregen hoeveelheid eindprodukt ook van andere factoren afhangt.
1 day20 hrs
  -> Bedankt Leo. Het blijft 'n apart vak, die chemie ;-)