KudoZ home » English to Dutch » Manufacturing

manufacture, fabrication

Dutch translation: fabricage


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:manufacture, fabrication
Dutch translation:fabricage
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

13:03 Aug 9, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Manufacturing
English term or phrase: manufacture, fabrication
... piping elements and supports that are or can be exposed to view before, during, or after manufacture, fabrication, assembly or installation.

Goed. De boel moet bekeken kunnen worden. Maar dit is in maanden werk aan deze projecten de eerste zin waarin manufacture en fabrication allebeide voorkomen. Is mijn idee, dat dat synoniemen zijn dan toch onjuist?
Leo te Braake | dutCHem
fabricatie
Explanation:
Oorspronkelijk betekende "manufacture" een vorm van fabricatie waar veel handarbeid bij kwam kijken, maar ik denk dat het nu synoniemen zijn.
Selected response from:

Paul Peeraerts
Grading comment
Ik ben gegaan voor synoniem, alleen neemt een Nederlander dan het hier gangbaardere fabricage, hoe Frans dat ook moge klinken voor een Belg...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3productie, bouw
Henk Peelen
4fabricatie
Paul Peeraerts


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fabricatie


Explanation:
Oorspronkelijk betekende "manufacture" een vorm van fabricatie waar veel handarbeid bij kwam kijken, maar ik denk dat het nu synoniemen zijn.

Paul Peeraerts
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ik ben gegaan voor synoniem, alleen neemt een Nederlander dan het hier gangbaardere fabricage, hoe Frans dat ook moge klinken voor een Belg...

49 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
productie, bouw


Explanation:
zou ik zeggen.
Vreemd genoeg heeft manufacture nog iets meer een industriesmaak (en het kenmerkende van industrie is toch wel een fabriek) heeft dan fabrication. Verschillende vertaling lijkt me niet dwingend noodzakelijk, doch wel zinvol.

Zo wordt het lijstje mooi compleet, geloof ik:
productie, bouw, assemblage of installatie
vervaardiging, bouw, assemblage of installatie

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Guus van Osch
17 hrs

agree  roelens: vervaardiging//constructie. Ook mogelijk. Manufacture= to make sth by means of machinery, esp in large quantities. Fabricate= to make, esp by putting parts together (Longman Lexicon of Contemporary English)
18 hrs

agree  11thmuse
20 hrs