KudoZ home » English to Dutch » Marketing

lead, prospect

Dutch translation: lead, prospect


07:28 Jul 3, 2003
English to Dutch translations [PRO]
Marketing / Een cursus over het winnen van klanten
English term or phrase: lead, prospect
Winning customers for life:
The first time a person gets in touch with you, we can assume that no data is available about him. We define "new contact" a person about whom we have no information. Since that moment, we can presume (and wish) that this “new contact” will go through the following steps: “lead”, then “prospect” and finally “customer”.
Renate van den Bos
Dutch translation:lead, prospect
Explanation:
Deze termen worden vaak onvertaald gelaten.

Een lead is in feite een geïnteresseerd contact, maar dat klinkt niet zo lekker. Een prospect is een potentiële of mogelijke klant.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 07:48:48 (GMT)
--------------------------------------------------

Wanneer een contact interesse getoond heeft, gaan wij het traject in, dat van dit geïnteresseerde contact (gekwalificeerde lead) een potentiële klant (prospect) moet maken.

Gevraagde informatie sturen, informatie nabellen, web-presentatie houden, een bezoek afleggen en een demo geven: allemaal mogelijke acties om het traject inhoud te geven.
http://www.kiestopsales.nl/sales_support.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 07:53:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Iemand die in een doelgroep zit waarvan we vermoeden dat hij/zij een potentiële klant zou kunnen zijn noemen we een suspect. Op het moment dat deze persoon bij u een brochure aanvraagd of uw stand bezoekt op de beurs dan noemen hem/haar een prospect. Op het moment dat we specifiek weten welke actuele interesse deze persoon heeft dan noemen we dat een lead. Als de betreffende persoon tot aanschaf over gaat dan wordt het een klant. Koopt deze persoon dit product altijd bij u dan wordt het een trouwe klant.
http://www.demt.nl/html/faq.htm
Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Bedankt!
Renate
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5lead, prospect
vixen
5suspect, prospect
Ellemiek Drucker
5'lead' en 'prospect'
avantix
2 +1Potentieel
Marc Kuypers


  

Answers


17 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
suspect, prospect


Explanation:
Hoi Renate,

lead = suspect
prospect blijft prospect in het Nederlands

In het wervingsproces onderscheiden we diverse stadia (zie ook bijgevoegd schema):

De suspect
De prospect
De klant
Een suspect is een potentiële klant die nog op geen enkele wijze een relatie met het postorderbedrijf heeft. Deze potentiële klant wordt door middel van een eenmalige aanhuur van een externe adresbestand gemaild.

Een prospect is een potentiële klant die zijn eerste order (= bestelling) heeft geplaatst. Dat kan door reactie als suspect op een directe wervingsmailing, maar ook door een spontane bestelling of door gebruik van internet. Spontane reacties komen vaak voor doordat iemand een mailing ziet bij bijvoorbeeld kennissen of familie.

Klant is men pas als er een tweede order is geplaatst.
http://www.zbc.nu/main.asp?ChapterID=1729

Finding the Suspect/Prospect You have an understanding of the difference between a suspect and a prospect, and a reasonable knowledge of how to qualify a ...
www.saterfiel.com/Sales_Knowledge_Report.htm

Groetjes
Ellemiek

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 57

18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
lead, prospect


Explanation:
Deze termen worden vaak onvertaald gelaten.

Een lead is in feite een geïnteresseerd contact, maar dat klinkt niet zo lekker. Een prospect is een potentiële of mogelijke klant.



--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 07:48:48 (GMT)
--------------------------------------------------

Wanneer een contact interesse getoond heeft, gaan wij het traject in, dat van dit geïnteresseerde contact (gekwalificeerde lead) een potentiële klant (prospect) moet maken.

Gevraagde informatie sturen, informatie nabellen, web-presentatie houden, een bezoek afleggen en een demo geven: allemaal mogelijke acties om het traject inhoud te geven.
http://www.kiestopsales.nl/sales_support.htm

--------------------------------------------------
Note added at 2003-07-03 07:53:23 (GMT)
--------------------------------------------------

Iemand die in een doelgroep zit waarvan we vermoeden dat hij/zij een potentiële klant zou kunnen zijn noemen we een suspect. Op het moment dat deze persoon bij u een brochure aanvraagd of uw stand bezoekt op de beurs dan noemen hem/haar een prospect. Op het moment dat we specifiek weten welke actuele interesse deze persoon heeft dan noemen we dat een lead. Als de betreffende persoon tot aanschaf over gaat dan wordt het een klant. Koopt deze persoon dit product altijd bij u dan wordt het een trouwe klant.
http://www.demt.nl/html/faq.htm


vixen
Greece
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 1509
Grading comment
Bedankt!
Renate

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Joep Muijs
36 mins

agree  joeky janusch
4 hrs

agree  Ammerins Moss
5 hrs

agree  AllisonK
9 hrs

agree  Carla Zwanenberg
1 day29 mins
  -> Bedankt allemaal

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
'lead' en 'prospect'


Explanation:
Beide woorden blijven in het Nederlandse marketing-"jargon" onvertaald. Een lead is een "te bewerken" adres c.q. telefoonnummer, bijv. n.a.v. teruggestuurde coupons, tip van andere klanten, etc.; prospect is al een potentiële klant. Maar als gezegd: niet vertalen.

avantix
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in GermanGerman
PRO pts in pair: 366

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
Potentieel


Explanation:
Voor prospect zou je misschien 'potentieel' kunnen gebruiken. Ik vind het altijd zo jammer dat veel termen onvertaald gelaten worden, maar dat is dan een discussie voor het forum.

Marc Kuypers
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish
PRO pts in pair: 13

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  AllisonK
6 hrs