KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

Capsule wardrobe

Dutch translation: basisgarderobe


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:capsule wardrobe
Dutch translation:basisgarderobe
Entered by: David Van der Vloet

21:39 Nov 1, 2007
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: Capsule wardrobe
Dit is een fashionterm waarmee een kast wordt aangeduid waarin je een beperkt aantal tijdloze en perfecte outfits stopt om het last-minute paniekgevoel van "wat moet ik aan?" te vermijden. Weet iemand een passende term in het Nederlands hiervoor?
De zin is (gaat over manieren om dit paniekgevoel te vermijden):
"A personal shopper, to ensure you have a capsule wardrobe that always makes you look your best"
David Van der Vloet
Belgium
basisgarderobe
Explanation:
'A capsule wardrobe is the minimum number of clothes needed to provide the maximum number of outfits' (ref. 1)

'garderobe'='voorraad (boven)kledingstukken die iem. bezit' (Van Dale GWNT)
Selected response from:

Antoinette Verburg
Netherlands
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor deze oplossing gekozen. Vreselijk bedankt allemaal voor jullie bijdrage!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3basisgarderobe
Antoinette Verburg
4een garderobe met een aantal goede basics erin
Marleen Pieper
3standaard (kleer)kast; standaard garderobe
Henk Peelen
3kerngarderobeJack den Haan
3kerngarderobe, focusgarderobe, terugvalgarderobe, basisgarderobe
Ron Willems


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
capsule wardrobe
kerngarderobe, focusgarderobe, terugvalgarderobe, basisgarderobe


Explanation:
...

Ron Willems
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 231

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
capsule wardrobe
basisgarderobe


Explanation:
'A capsule wardrobe is the minimum number of clothes needed to provide the maximum number of outfits' (ref. 1)

'garderobe'='voorraad (boven)kledingstukken die iem. bezit' (Van Dale GWNT)


    Reference: http://www.northantset.co.uk/spree/Spree--capsule-wardrobe.2...
    Reference: http://www.colourandstyle.be/tips_basisgarderobe.htm
Antoinette Verburg
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
Ik heb uiteindelijk voor deze oplossing gekozen. Vreselijk bedankt allemaal voor jullie bijdrage!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jan Willem van Dormolen
12 hrs

agree  Henk Peelen
13 hrs

agree  frameworks
22 hrs

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
capsule wardrobe
kerngarderobe


Explanation:
Misschien een mogelijkheid...

http://www.sun1001.com/nl/outdoors/28921.php
Als u zich aan een kleur van de ** kerngarderobe ** houdt, kunt zich u mengen en aanpassen. De gewaagde toebehoren van het gebruik zoals spelden, halsbanden, en sjaals om de blik omhoog te veranderen.


Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 48

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Antoinette Verburg: Ik zou die ref. nog even kritisch bekijken, Jack.... al vind ik "de slijtage van het diner" wel erg grappig... ;-)
34 mins
  -> Bedankt Antoinette. Ja, lousy referentie...

neutral  Harry Borsje: De ref. is inderdaad een mooi bewijs dat wij vertalers nog lang niet overbodig zijn...
10 hrs
  -> Bedankt Harry.

neutral  Jan Willem van Dormolen: Misschien niet echt fout, maar wel een beetje stijfjes. Zo hoor je ze niet praten op de RTL-kledingpolitieprogramma's. En die referentie...
12 hrs
  -> Bedankt Jan Willem.

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
capsule wardrobe
standaard (kleer)kast; standaard garderobe


Explanation:
Nadeel is dat er geen modeklank inzit, voordeel is dat het woord standaard het tijdloze en "kan altijd" in zich heeft zonder al te veel aan goedkoop te doen denken.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Volgens mij dekt deze vlag de lading niet helemaal - dit suggereert dat iedereen een bepaalde, eendere outfit in z'n kast zou moeten hebben hangen. Bovendien moet dit volgens mij aan elkaar geschreven worden.
1 hr
  -> outfit? oud en fit zijn we allemaal, ik hou het op kleding. ditelkaar? dat is helemaal geen woord.

2 days17 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
capsule wardrobe
een garderobe met een aantal goede basics erin


Explanation:
Basics wordt ook in het NL gebruikt voor kleren die je altijd aan kan, die altijd goed staan, bijv. een mooi zwart jurkje.
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de vertaling iets langer te maken. Met een één-woord vertaling krijg je niet het juiste gevoel erbij.

Marleen Pieper
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20