KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

brand loyalty

Dutch translation: merktrouw


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brand loyalty
Dutch translation:merktrouw

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
22:54 Feb 18, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Bus/Financial - Marketing / Market Research
English term or phrase: brand loyalty
Definition from Yellowpencil:
The degree to which a customer is loyal to a given brand in that they are likely to re-purchase/re-use in the future. The level of loyalty indicates the degree to which a brand is protected form competitors.

Example sentence(s):
  • Companies generated brand loyalty for their products at a time of minimal competition and when mass media were available at comparatively low costs. JackMyers.com
  • Whether intentionally malicious or innocuous in nature, any exposure to an online threat can impact corporate reputation and ultimately affect revenue, profitability and brand loyalty. Electronic Retailer Blog
  • Brand loyalty is influenced by a complex blend of attitudes, behaviors and customer experiences. Measuring customer loyalty should reveal if and how your loyalty investments are paying off. Maritz
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

merktrouw
Definition:
Bij merktrouw is een onderscheid te maken tussen merktrouw zelf ('brand loyalty') en routinematig aankoopgedrag ('repeat purchase behavior'). Bij laatstgenoemde is er alleen sprake van een herhaalaankoop, waarbij de klant/ consument slechts om redenen van gemak of routine een merk opnieuw koopt. Bij merktrouw is er echter sprake van een psychologische ‘commitment’ aan het merk in kwestie. Bij het meten/ vaststellen van de mate van merktrouw kan men dus niet alleen afgaan op het aankoopgedrag van klanten, maar zullen ook de psychologische factoren die dit gedrag bepalen in ogenschouw genomen moeten worden (zoals het imago en de meerwaarde van het merk).
Selected response from:

Jacob Winsemius
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +4merktrouwJacob Winsemius
5 +2merkentrouw
Michel de Ruyter
4merkgetrouwheid
peter arnout
5 -1merkloyaliteit
Herman Kappen


Discussion entries: 1





  

Translations offered


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
merktrouw


Definition from European Institute for Brand Management:
Bij merktrouw is een onderscheid te maken tussen merktrouw zelf ('brand loyalty') en routinematig aankoopgedrag ('repeat purchase behavior'). Bij laatstgenoemde is er alleen sprake van een herhaalaankoop, waarbij de klant/ consument slechts om redenen van gemak of routine een merk opnieuw koopt. Bij merktrouw is er echter sprake van een psychologische ‘commitment’ aan het merk in kwestie. Bij het meten/ vaststellen van de mate van merktrouw kan men dus niet alleen afgaan op het aankoopgedrag van klanten, maar zullen ook de psychologische factoren die dit gedrag bepalen in ogenschouw genomen moeten worden (zoals het imago en de meerwaarde van het merk).

Example sentence(s):
  • Merkfabrikanten geloven in merktrouw, maar in de praktijk valt dat lelijk tegen. Is het vertrouwde merk niet beschikbaar, dan koopt de doorsnee consument gewoon een ander. - www.retailtrends.nl  
Jacob Winsemius
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Ingeborg Gonizzi
7 hrs

Yes  Evelien Veldhuizen: Daarnaast wordt er ook veel gesproken over merkentrouw
8 hrs

Yes  Ron Willems
9 hrs

Yes  Jan Willem van Dormolen
10 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
merkloyaliteit


Definition from SWOCCipedia:
Een door de consument diep gevoelde commitment om opnieuw te kopen van een gewenst product of gewenste service op voortdurende basis in de toekomst, zodat hetzelfde merk wordt gekocht, ondanks situationele invloeden en marketinginspanningen die de potentie hebben om switchgedrag te veroorzaken.

Example sentence(s):
  • De consument is nog altijd loyaal, wellicht in mindere mate dan vroeger, maar loyaliteit aan een merk bestaat nog steeds. Henry Stewart stelt dat merkloyaliteit zich kenmerkt door een levenscyclus bestaande uit een vijftal fasen en doet bovendien aanbevelingen over de manieren waarop marketeers hier invloed op kunnen krijgen. - Loyalty Facts  

Explanation:
Als synoniem wordt oook de term "merktrouw" gebruikt. Het woord "merkloyaliteit" geeft in Google iets meer hits.
Herman Kappen
Native speaker of: Dutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Ron Willems: op Nederlandse Google-pagina's zie ik ruim twee keer zo veel hits voor merktrouw (en nog eens zoveel voor merkentrouw)
51 mins
  -> "Merktrouw" geeft inderdaad meer hits, Ron. Ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt tijdens de zoekopdracht.

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
merkentrouw


Definition from own experience or research:
Door Evelien Veldhuizen al opgemerkt: ik geloof dat 'merkentrouw' een (veel) betere vertaling is dan 'merktrouw'. 'merktrouw' insinueert enigszins dat het om 1 merk gaat en mensen zijn in de regel natuurlijk trouw aan meerdere merken. ook al zullen veel mensen waarschijnlijk 1 favoriet hebben.

Example sentence(s):
  • het belang van het fenomeen ‘merkentrouw’ is voor de producent gelegen in het feit, dat het ~6n van de determinanten is van het marktaandeel. Bovendien past de duurzaarnheid, als element van het begrip merkentrouw, zeer goed bij de continuiteitsdoelstelling van de ondememing. - jaarboek moaweb bibliotheken  

Explanation:
daarnaast spreekt het fameuze 'Groene Boekje' ook alleen maar over 'merkentrouw'.
Michel de Ruyter
Finland
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Jan Willem van Dormolen: Het gaat nu juist om de trouw aan dat ENE merk. // Jij zegt: het moet meervoud zijn omdat mensen aan meer dan één merk trouw zijn. Ik zeg: het moet enkelvoud zijn omdat het gaat om de trouw aan één bepaald merk.
2 mins
  -> okay, dat kan ik volgen. maar ik schrijf 'insinueert enigszins'. anyway, of mijn motivatie helemaal correct is, is van secundair belang, want de juiste vertaling is altijd 'merkentrouw'; of het nou om 1 merk gaat of meerdere.

Yes  Astrid Deumers: Ik ben voor merkentrouw. Het gaat om trouw zijn aan merken en dat zijn er meer dan 1.
3 hrs

Yes  Maartje Elsevier Stokmans
3 hrs

Yes  Sindy Cremer
15 hrs

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
merkgetrouwheid


Definition from own experience or research:
loyalty=getrouwheid

Example sentence(s):
  • Daarenboven wordt de toetreding tot deze markt vergemakkelijkt door de geringe "merkgetrouwheid" en reclame. - europe legislation  
peter arnout
Belgium
Native speaker of: Dutch




The glossary compiled from Glossary-building KudoZ is made available openly under the Creative Commons "By" license (v3.0). By submitting this form, you agree to make your contribution available to others under the terms of that license.
Creative Commons License