KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

gift card

Dutch translation: elektronische cadeaukaart


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:electronic gift card
Dutch translation:elektronische cadeaukaart
Entered by: vixen

16:12 Mar 11, 2004
English to Dutch translations [Non-PRO]
Marketing - Marketing / Market Research / retail
English term or phrase: gift card
electronic gift card

The gift card looks like a credit card and has a barcode that can identify the card, its current balance and previous transactions.

Een kaart/pas in plaats van een cadeaubon. Weet iemand hoe zoiets genoemd wordt?
Shayna
(elektronische) cadeaukaart
Explanation:
Vgl. elektronische betaalkaart.

Er komt een nieuw chipkaart spaarprogramma voor winkelcentra in Nederland, een poging van pensioenfondsen en beheersmaatschappijen om hun winkelcentra attractiever te maken en daarmee de concurrentie met benzinepompen, postorderbedrijven en nieuwe media als Internet en betaaltelevisie het hoofd te bieden. Het initiatief voor het spaarprogramma is van het Rotterdamse bedrijf Chiptec Europe dat GiftChip als een elektronische cadeaukaart en VIPChip als een elektronische spaarkaart introduceert. (Telegraaf)

Selected response from:

vixen
Greece
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3(elektronische) cadeaukaart
vixen
3 +3elektronische cadeaubon
Henk Peelen


Discussion entries: 2





  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
(elektronische) cadeaukaart


Explanation:
Vgl. elektronische betaalkaart.

Er komt een nieuw chipkaart spaarprogramma voor winkelcentra in Nederland, een poging van pensioenfondsen en beheersmaatschappijen om hun winkelcentra attractiever te maken en daarmee de concurrentie met benzinepompen, postorderbedrijven en nieuwe media als Internet en betaaltelevisie het hoofd te bieden. Het initiatief voor het spaarprogramma is van het Rotterdamse bedrijf Chiptec Europe dat GiftChip als een elektronische cadeaukaart en VIPChip als een elektronische spaarkaart introduceert. (Telegraaf)




    Reference: http://web.planet.nl/computer/multim/3-7-97/mm3-7-97g.html
vixen
Greece
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 47
Grading comment
Hartelijk dank.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mirjam Bonne-Nollen: bij een kledingzaak hier in de buurt wordt het 'kadokaart' genoemd: van het bedrag van elke aankoop wordt 5 % op de kaart gezet, en 1 x per jaar ontvang je een cadeaubon met het 'gespaarde' bedrag, die je dan weer in die winkel uit kunt geven
2 hrs
  -> Volgens mij gaat het hier meer om een kaart met saldo die je aan iemand cadeau doet. Die 'kadokaart' van jou wordt door een kledingzaak en de DA-drogist bij mij in de buurt gewoon een klantenkaart genoemd.

agree  Saskia Steur
16 hrs
  -> Bedankt Saskia

agree  xxxwinterjasmij
2 days3 hrs

15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
elektronische cadeaubon


Explanation:
waarom niet?

Internetreferentie:
Ook u kunt nu gemakkelijk een elektronische cadeaubon aanbieden in uw on-line shop.


    Reference: http://www.e-cube.nl/ECubeCadeauBonModule/ECubeElektronische...
Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Adela Van Gils
21 mins

agree  Huijer
1 hr

neutral  vixen: 'Bon' associeer ik meer met een bedrag dat je in één keer moet uigeven. Bij een kaart kun je een deel uitgeven en het restsaldo op een later tijdstip gebruiken.
16 hrs
  -> c'est bon

agree  xxxwinterjasmij: klinkt aannemelijk. In Nederland is daar nog geen ingeburgerde term voor. De Bijenkorf noemt het een 'cadeaucard' zie: http://www.bijenkorf.nl/BijenkorfWeb/site.1/Cadeaukaart.aspx... De benaming in het webadres wijkt af van dat in de hoofdtekst...
2 days3 hrs