KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

Prize draw questionnaire

Dutch translation: Prijstrekking vragenlijst


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Prize draw questionnaire
Dutch translation:Prijstrekking vragenlijst
Entered by: Willemina Hagenauw

09:29 Dec 9, 2004
English to Dutch translations [PRO]
Marketing - Marketing / Market Research / questionnaires/prize draws
English term or phrase: Prize draw questionnaire
This is a questionnaire whereby when you complete it and send it in, you are entered in a prize draw. Would anyone know a good "snazzy" expression for this in Dutch?

Many thanks!
Willemina Hagenauw
Prijstrekking vragenlijst
Explanation:
Ik heb het woord eerder gebruikt in een vertaling. Prijsvraag en loterij houden toch iets anders in. Ik geef toe, echt mooi is het niet.(Werd overigens door proeflezer geaccepteerd).
Selected response from:

Ada de Raad
Grading comment
Hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3enquête met verlotingFionaT
4prijsvraagformulier
Zsanett Rozendaal-Pandur
4 -1enquête prijsvraagIris70
3 -2Prijstrekking vragenlijst
Ada de Raad


Discussion entries: 2





  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
prize draw questionnaire
enquête prijsvraag


Explanation:
enquête prijsvraag, is het eerste wat mij te binnen schiet :-)

--------------------------------------------------
Note added at 54 mins (2004-12-09 10:24:17 GMT)
--------------------------------------------------

of omgekeerd dus zoals Chris terecht opmerkte...

Iris70
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bianca Adriaensen
20 mins

neutral  Chris Hopley: Zou dit niet een enquete over een prijsvraag zijn? De spatie moet weg...
38 mins
  -> ja, misschien moeten we het dan omdraaien en prijsvraag voor enquête zetten :-)

disagree  solos: loterij na vragen , klinkt net zo nederlands
19 hrs
  -> over verloting heb ik het niet hoor....

disagree  vixen: Bij een prijsvraag kun je iets winnen op basis van het juiste antwoord of de mooiste slagzien. Hier gaat het duidelijk om het verloten van een prijs onder alle inzenders van een enquête.
7 days
  -> mmm, geloof dat dit inderdaad een van mijn minder "geniale" invallen was :-) Prettige Feestdagen alvast!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
prize draw questionnaire
prijsvraagformulier


Explanation:
Dit lijkt mij goed passen, en wordt ook gebruikt. Ik vind het iets beter passen dan enquête, dat heeft naar mijn gevoel een "grotere" uitstraling, zoals survey.

http://www.idee-en-kerk.org/herberg/prijsvraagformulier.htm
http://www.veendam.nl/nl/formulier/nf/554/formulier

Zsanett Rozendaal-Pandur
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 9

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  solos: dit lijkt tenminste nederlands, dacht ik het doel van vertalen
17 hrs

disagree  vixen: Bij een prijsvraagformulier kun je op basis van het goede antwoord of de mooiste slagzin een prijs winnen. Bij prize draw questionnaire gaat het om een standaard enquête en wordt onder alle inzenders een prijs verloot.
7 days

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
prize draw questionnaire
enquête met verloting


Explanation:
Dit is geen prijsvraag maar een verloting. Het is gewoon een enquête, en als 'incentive' wordt er een prijs onder de deelnemers verloot. Een prijsvraag is meer een wedstrijd, waarbij je alleen de prijs kunt winnen als je 'het goede antwoord' ergens op weet. En dat is een 'competition', geen 'prize draw'.
Hoe je dat dan moet zeggen hangt een beetje van de context af (zie mijn vraag hierboven). Als het een lopende tekst is zou je 'enquête met verloting' kunnen zeggen (of met prijs, of zelfs 'incentive' vrees ik).
Als het de (wervende) kop boven de enquête moet worden, is het volgens mij in het NL gebruikelijker om iets te zeggen in de trant van "vul de enquête in een maak kans op...."

FionaT
Netherlands
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  seaMount
22 mins

agree  Jan Willem van Dormolen
51 mins

agree  vixen
7 days

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
prize draw questionnaire
Prijstrekking vragenlijst


Explanation:
Ik heb het woord eerder gebruikt in een vertaling. Prijsvraag en loterij houden toch iets anders in. Ik geef toe, echt mooi is het niet.(Werd overigens door proeflezer geaccepteerd).


    Reference: http://www.communicatiecoach.com/vakgebied_strategie_art_pri...
Ada de Raad
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Grading comment
Hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  solos: door een proeflezer die z'n bril kwijt was ?
12 hrs

disagree  vixen: Acceptatie door één proeflezer is nog geen garantie voor een juiste vertaling. Het is niet mooi en ook niet duidelijk. In de beschrijving die Willemina geeft blijkt duidelijk dat het gaat om een verloting onder alle mensen die een enquête hebben ingevuld.
7 days