KudoZ home » English to Dutch » Materials (Plastics, Ceramics, etc.)

azurites and zeolites

Dutch translation: azurieten (koperlazuren) en zeolieten


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:azurites and zeolites
Dutch translation:azurieten (koperlazuren) en zeolieten
Entered by: Dennis Seine

16:04 Feb 20, 2006
English to Dutch translations [PRO]
Science - Materials (Plastics, Ceramics, etc.) / kristallen
English term or phrase: azurites and zeolites
kristallen
xxxAnneke Panel
Netherlands
azurieten (koperlazuren) en zeolieten
Explanation:
Azuriet: blauw kopererts, ofwel koperlazuur
Zeoliet: nl.wikipedia.org/wiki/Zeoliet, verzamelnaam voor groep lichtgekleurde mineralen met wisselend watergehalte die het product zijn van van de invloed van vulkanische dampen op vulkanische gesteenten. (Van Dale)
Selected response from:

Dennis Seine
United States
Grading comment
Hartelijk dank!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3azurieten (koperlazuren) en zeolieten
Dennis Seine
3Azurieten en zeolieten
Leo te Braake | dutCHem


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
azurieten (koperlazuren) en zeolieten


Explanation:
Azuriet: blauw kopererts, ofwel koperlazuur
Zeoliet: nl.wikipedia.org/wiki/Zeoliet, verzamelnaam voor groep lichtgekleurde mineralen met wisselend watergehalte die het product zijn van van de invloed van vulkanische dampen op vulkanische gesteenten. (Van Dale)


    Reference: http://www.edelsteentje.nl/new/view.php?id=15
    www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/ natuurdatabase.nl/i000948.html
Dennis Seine
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 7
Grading comment
Hartelijk dank!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Roeland: dat zei mijn lijstje ook al, ik ben er alleen niet zeker van dat het hierbij om kristallen gaat (?)
3 mins

agree  Jacqueline van der Spek
44 mins

agree  xxxFrederikDV
20 hrs

33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Azurieten en zeolieten


Explanation:
Azurieten gok ik op basis van de analogie met zeolieten.

Zeolieten zijn een klasse van minerale siliciumverbindingen, waarvan de belangrijkste eigenschap is dat de kristalroosters holtes van uniforme grootte vertonen, waar de ene maat molecuul nog wel in past maar de andere niet. Op grond van deze eigenschappen worden ze ook molecuulzeven genoemd. Ze namen een hoge vlucht sinds ze in het lab op maat gemaakt kunnen worden voor bepaalde molecuulcombinaties, tegenwoordig ook op productieschaal. Je kunt er mengsels vloeistoffen mee scheiden die moeilijk anders te scheiden zijn..



Leo te Braake | dutCHem
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 17